Sunday, 20 December 2015

Peniaga Melayu..

As Salam..

kali nie aku nk meluahkan perasaan aku terhadap peniaga2 melayu samada yg berniaga di restoran besaq,sederhana,kecil ataupon tepi jalan..nie termasukla diri aku sendiri yg juga sbgai peniaga..bkn nk kondem sapa2 aku bercakap berdasarkan pemerhatian aku sendiri ke restoran2 yg aku p..

1st skali kebykkan peniaga melayu kita nie  menggunakan konsep modai kecik untung besaq dan cepat kalau bleh tue hari nie kluaq modai esok dpt untung 2x ganda..lusa xdk org p dh kdai depa.xmcm puak cina modai kecik untung kecik tp kekal lama..satu lg yg aku dok perhatikan org melayu nie pyah sungguh kalau ada org melayu lain nk bersaing dgn depa..cukup marah..siap bergaduh2 xmaw tiru org cina berniaga lgsg..

Puak2 cina nie bknnya p ngaji tggi pon ada stgh tue ngaji pon xabis tp depa nie mewarisi perniagaan keluarga dan pelajaran yg depa dpt tue bkn scara formal..tp depa nie berani tnggung risiko..even kalau berniaga sebelah2 jual brgan yg sama pon depa xbergaduh pon siap tlg2 lg..kalau org melayu kita nie ka xda nk mula berniaga lg baru dgr nk buka kdai sblah siap2 berparang bersantau bagai dh..

Peniaga melayu tlglah bgn jgn dok tidoq lg..jgn kata kita nie tuan di negara sendiri kita lalai..Org asing ( bangla,indon,myanmar,vietnam dll ) mai dok M'sia nie 2 3 thn depa dh kumpul beribu2 silap2 juta2 d dr hasil di negara kita nie..org melayu dok tidoq lg..mgkin org lain xnmpak lg keadaan yg dok jd slama nie tp bg aku xmgkin la org melayu xnmpak depa nie nmpak tp masih berasa selesa dgn keadaan semasa..sebb kerajaan byk dok tlg.

Kebykkan Restoran yg aku p nie idea dan konsep depa bt dh mmg terbaik dh mmg aku bleh bg 5 bintang la..tp syg konsep dan idea depa tue tak disertakan dgn ilmu dan kajian. Maksud aku ilmu dan kajian tue bknnya perlu belajaq tinggi bt kajian PHD tue..tp cukup la blajaq ilmu perniagaan baca buku, surf internet tak pon tgk la rancangan2 pasai perniagaan restoran byk kot di ASTROK tue..langgan la kluaq la duit skit nk dpt ilmu..

Aku rasa sedih dgn bangsa aku sendiri bila berniaga nie tp siapalah aku nk p bercakap dgn depa nie kalau la aku nie perunding profesional tue lain la kan..nie stakat kerani cabok dan peniaga char kuey toew tp jln ja pon..kalau tegoq pon bknnya ada yg nk dgr siap semboq kita nie blk ada la..Adoiyai kita tegoq utk pebetoi depa dok kata kita nie nk menjatuhkan bisness depa..

Aku xmaw la nk p lg pnjg cukup dulu smpai kat sini nnt mgkin aku akan sambung ke part 2 plak kot..tp aku harap kalau ada sapa yg baca post aku nie bleh la pkiaq tgk apa aku kata nie btoi ka dak..kalau bg hgpa xbtoi bgtaw kat aku kalau hgpa rasa apa yg aku kata nie btoi tlg2 la pebtoi2 kan hat mana yg silap tue.



1 comment:

  1. LOAN


    TAWARAN PERKHIDMATAN PINJAMAN, MOHON SEKARANG DAN DAPATKAN KELULUSAN TANPA STRESS ATAU BERTANGGUH.




    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan.Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 2%, Hubungi kami melalui Whatsapp +918794792073
    mghfbibdgf@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
    *******************************
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Mudah Alih:
    8) Nombor Faks:
    9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Tarikh Gaji:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mghfbibdgf@gmail.com

    ReplyDelete