Thursday, 10 December 2015

Kereta Malaysia VS Kereta Luar

Assalamualaikum..

Rata-rata rakyat Malaysia la nie mmg mampu la nk beli kreta..tp apa yg aku nk bncgkan kat sini bknlah pasal mampu or tak mampu nk beli kreta tue..terpulang pada individu tue la nk beli kreta mcm mana pon..Ok la stg jd merapu pjg plak muqaddimah aku nie..

Kreta nie mmg satu keperluan la bg setiap keluarga mmg bg aku satu benda yg wajib ada la xkira la kreta tue besaq ka kecik baru ka beli 2nd hand ka xkisah tp tetap kena ada..Rakyat Malaysia la nie lekeh2 pon wlaupun baru mula kerja Axia tue mmg sng2 la nk beli..Even student la nie pon pkai kreta nk p class, aku guna VIVA ja student plak pkai Peugeot 308 kot mai parking sebelah aku nie..gileee la pak dia kreja apa tue aku xtaw la..

Ok la nie pandangan aku la kan..bg aku kalau org tanya kreta impian yg nk sgt aku guna nie mmg byk la tp xsampai la aku nk sebut Ferrari, Lambogini segala bgai tue sbb kreta tue bkn dlm lingkungan segmentasi aku nie..kalau kata BMW, Merc, Chevo, Ford, tue ok la kan walaupn agak jauh juga tp xla mustahil sgt kan..lani utk short term target tue Honda, Vios, Wish, Nissan, Chevo, Ford tue xla nmpak jauh dh cumanya......

Aku pernah tanya dkt sorg lecture kat tmpt aku nie yg dh dpt Dr. juga la bukan kata dia xmampu nk guna kereta luaq nie tp semua kereta dia keluaran tempatan iaitu PROTON..dia ada Iswara, BLM, Savvy, Prive dan juga Iriz..skrg nie dia let go Savvy dgn Iswara aku heran juga pasai pa dia nie setia sgt dgn kereta Proton n sbb apa dia xmaw guna kreta luaq..aku pncing juga dia nie cintakan buatan Malaysia saja ka xpon dia nie xdk ka dream car dia? jawapan dia tue mudah ja..

Bkn dia xmaw kreta luaq nie cuma dia kata drpd dia beli 1biji ja kreta luaq biaq dia amek kreta Malaysia nie dia bleh beli 2biji(btoi juga apa yg dia kata tue) pastu  plak dia kata pkai kereta PROTON nie mudah spare part kena byk ada xpyah nk tggu order lama2 mcm kereta luaq..tp bila di fikirkan blk part nie nk kata btoi pon aku 50-50 la sbb bg aku la nie brg2 spare part nie mudah ja dpt cuma bezanya mahai or murah n satu lg mmg kena tggu order juga la..tp kalau Perodua or Proton nie mmg xpayah la nk tggu order ka apa kan..

Kalau tnya aku plak bt masa nie kreta idaman kalau sedan aku pilih Honda City @ Toyota Vios, Pickup aku pilih Hilux @ ford Ranger, MPV aku pilih Starex @ Proton Exora...tue pilihan aku yg nk la tp kalau kata pilihan lain pon nk ubah hanya dkt kereta Sedan tue ja la kot aku akan ubah ke BLM @ Prive la bt masa nie hanya yg tue ja la kot..Pick Up dgn MPV tue mmg aku dh tetapkan bt masa nie yg tue ja dulu.

ok la aku stop dulu nnt aku smbung lain sbb ada kerja lain nk kena bt lg pon idea nk tulis nie xbrapa nk mai la plak...

No comments:

Post a Comment