ISU-ISU
BAHASA, BUDAYA DAN ETIKA DALAM IT
Oleh:
Nik Mohd
Zulfazlin
Abstrak
Dalam
kehidupan sehari-harian kita sering
dikaitkan dengan nilai etika, Bahasa dan budaya. Bagi masayarakat Islam dan rakyat Malaysia amnya perkara ini
seringkali diterapkan bagi menjaga keharmonian masyarakat pelbagai kaum ini.
Dalam zaman Teknologi maklumat yang semakin canggih dan pantas pada masa kini
cabaran terhadap nilai etika, Bahasa dan budaya adalah cabaran yang sangat
hebat bagi setiap individu.
Isu-isu
bahasa, budaya dan etika dalam Teknologi Maklumat ( IT ) semakin hangat
diperkatakan kerana perkara ini semakin bertambah meruncing dengan kemajuan
Teknologi ini. Media sosial yang semakin banyak terdapat seperti Facebook, Twitter, Whatsapp, Wechat dan
sebagainya menjadikan masyarakat menyalahgunakan kemajuan teknologi ini.
Gejala-gejala sosial semakin bertambah teruk, pelajar sekolah sudah pandai
menyalahgunakan kemajuan teknologi ini.
Kini peranti elektronik semakin mangambil tempat dikalangan
generasi tidak kira tua muda remaja bahkan telah didedahkan kepada kanak seawal
usia 1tahun sudah mempunyai peranti elektronik mereka sendiri. Perhatian
daripada semua pihak samada ibubapa ataupun orang sekeliling kini harus diberi
lebih perhatian kepada golong generasi Y dan generasi yang akan dating yang di
kenali dengan generasi Z agar mereka lebih peka dalam dunia kecanggihan
teknologi ini.
Dalam
isu ini akan dibincangkan permasalahan dalam isu bahasa,budaya dan etika dalam
teknologi maklumat yang semakin pincang pada masa kini.
1.0 PENDAHULUAN
Era globalisasi dunia mencetuskan banyak perubahan dalam
menghayati kehidupan selepas arus permodenan. Perubahan terhadap gaya hidup
berorientasikan teknologi dan kemajuan maklumat memberikan kesan dan menjadi
cabaran terhadap etika, bahasadan budaya pemikiran dan corak hidup yang
bersendikan adat, tatasusila ketimuran dan penghayatan agama. Perubahan dunia
masa kini amat pantas hasil ledakan teknologi maklumat. Setiap hari pelbagai
hasil ciptaan baru dari inovasi teknologi. Teknologi dan maklumat telah berjaya
menghapuskan batasan sempadan sesebuah negara. Malahan ia berjaya merubah
bentuk pemikiran, ideologi, budaya dan berbagai elemen luar memasuki ruang
negara lain tanpa sekatan dan kawalan.
Teknologi Maklumat (Information Technology-IT)
sering digambarkan sebagai istilah yang timbul hasil penggunaan komputer,
penyiaran, telekomunikasi dan rangkaian data. Tiga teknologi asas yang
menyokongnya ialah perkakasan komputer, perisian komputer dan komunikasi
data. Teknologi maklumat terhasil daripada gabungan teknologi
elektronik mikro, telekomunikasi dan komputer yang berkaitan dengan penerimaan
dan penyampaian maklumat seperti perkataan, gambar, bunyi dan nombor kepada
pengguna secara elektronik. Perkakasan
komputer merupakan mesin atau alat fizikal yang melakukan fungsi-fungsi asas
kitaran pemprosesan data sama ada di luar talian ataupun di dalam talian.
Fungsi-fungsi tersebut ialah penyediaan dan kemasukan data, pemprosesan,
storan, input dan output.
Perisian pula merupakan jujukan arahan yang
terperinci atau aturcara yang direkabentuk untuk mengarahkan komputer
melaksanakan fungsi tertentu. Terdapat
dua jenis perisian iaitu perisian sistem dan perisian aplikasi. Komunikasi data
ditakrif sebagai pemindahan data dari satu tempat ke tempat yang lain secara
elektronik dalam bentuk digital. Bagaimanapun, data digital perlu ditukar
kedalam bentuk analog oleh modem sebelum komunikasi dijalankan. Contoh
perkakasan komunikasi lain ialah Pemultipleks, Pemproses Hujung Hadapan dan Kad
Antaramuka Rangkaian (Network Interface Card).
1.1 Definisi Teknologi Maklumat
Teknologi maklumat boleh ditakrifkan sebagai sebarang
kaedah yang digunakan untuk memindah, menyebar dan memapar maklumat. Teknologi Maklumat (Information
Technology) atau IT dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
(Information and Communication Technology) atau ICT merupakan
teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data. Ruang lingkup tajuknya sangat
luas iaitu berkenaan segala aspek dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat.
Secara tepat dan mudah, penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan,
melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa
mengira tempat dan waktu.
Definisi teknologi maklumat boleh diringkaskan sebagai
satu proses pengaliran, penyebaran, pemprosesan dan penyimpanan maklumat
menggunakan perantaraan teknologi. Seperti yang diketahui umum, teknologi
disifatkan sebagai satu bentuk pemudahcara yang membolehkan pengaliran maklumat
menjadi sangat pantas. Sebenarnya teknologi maklumat tidak terhad kepda
internet dan komputer sahaja tetapi ia melibatkan televisyen, telefon bimbit dan
sistem satelit dalam menyampaikan maklumat kepada penerima. Terdapat 3 asas penting
dalam penggunaan teknologi maklumat. Pertama,
teknologi maklumat adalah untuk mengumpul maklumat. Ia digunakan untuk suntingan dengan menggunakan
teknologi. Contoh, dengan menggunakan komputer ia boleh merekod bunyi, imej dan
sebagai pengesan gerakkan. Kedua,
adalah untuk memanipulasikan maklumat dan proses semula imej. Ketiga, digunakan untuk berkomunikasi iaitu ia
menjelaskan bagaimana teknologi maklumat digunakan untuk berkomunikasi bagi
mendapatkan maklumat daripada sumber kepada penerima.
2.0 ISU BAHASA DALAM TEKNOLOGI MAKLUMAT ( IT
)
Pada
masa ini, bidang berkaitan teknologi maklumat amat penting. Ekoran daripada ledakan teknologi maklumat
ini turut memberi kesan terhadap penggunaan bahasa Melayu di Malaysia. Kita sedia maklum bahawa bahasa yang
digunakan terhadap penggunaan IT ialah bahasa Inggeris. Keadaan ini memberi
kesan terhadap bahasa Melayu dalam penggunaan teknologi maklumat. Penggunaan bahasa Inggeris yang berleluasa
dalam IT menjadikan berlakunya kemerosotan fungsi dan keperluan terhadap bahasa
Melayu dalam kehidupan masyarakat sehingga menyebabkan hilangnya keyakinan
masyarakat terhadap bahasa sendiri.
Penekanan terhadap IT di era globalisasi dan liberalisasi
bermakna penggunaan Bahasa Inggeris menjadi semakin penting dan tidak dapat
dielakkan oleh masyarakat dunia. Era IT telah menunjukkan Bahasa Inggeris
mengiringi kelahiran pertama Internet dunia di Amerika Syarikat dan seterusnya
diikuti dengan pengeluar perisian dan perkakasan komputer seperti Microsoft,
Dell dan Hewlett-Packard yang semuanya diasaskan oleh mereka yang berbahasa
Inggeris. Perubahan persekitaran ini menimbulkan persoalan sama ada mampukan
Bahasa Melayu digunakan di dalam era IT sebagai bahasa perantaraan alternatif
untuk dimanfaatkan oleh masyarakat.
2.1 Peranan Bahasa Melayu Pada Era Teknologi
Maklumat ( IT )
IT
merupakan satu penemuan dan inovasi yang dicipta dari barat. Masyarakat
berbahasa Melayu perlu mencari kaedah untuk membolehkan bahasa Melayu mempunyai
nilai tambah dalam masyarakat yang mementingkan bahasa Inggeris. Perkembangan era globalisasi memberikan
cabaran kepada bahasa Melayu. Perkembangan pesat dalam teknologi maklumat (
IT) melahirkan unsur baru yang dikenali sebagai bahasa rojak yang semakin
berkembang luas dalam kalangan pengguna bahasa.
Selain itu, penggunaan bahasa Melayu dalam internet juga perlu
dipertingkatkan agar seiring dengan penggunaan-penggunaan bahasa-bahasa utama
lain di dunia. Penggunaan bahasa Melayu
dalam ruang siber ini menyebabkan berlakunya perubahan yang ketara khususnya
ruang sembang siber yang memperlihatkan munculnya bahasa-bahasa yang tidak
mengikut hukum tatabahasa yang betul.
Antara perkataan-perkataan baru yang dikhuatiri akan mencemarkan
nilai-nilai asli dalam bahasa Melayu ialah
seperti kang (nanti), a’kum (assalamualaikum), tipon (telefon), persal (mengapa), nko
(engkau) dan lain-lain lagi. Hal inilah
yang perlu disedari oleh pengguna internet yang menggunakan bahasa Melayu
sebagai wadah komunikasi agar tidak menggunakan bahasa Melayu sesuka hati tanpa
mengambil kira peraturan yang sedia ada.
Nik Safiah Karim (1999) berpendapat apabila IT
dikembangkan dalam bahasa Inggeris, maka istilah-istilah yang digunakan
perlulah disesuai dan diselarikan dengan bahasa-bahasa rasmi dan utama di
negara-negara yang tidak menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi seperti
di Malaysia. Walaupun bahasa Inggeris
merupakan bahasa yang penting dalam IT, namun perlu ada ruang bagi penggunaan
bahasa Melayu mengikut keperluan masyarakat dan negara Malaysia. Penggunaan bahasa Inggeris yang berleluasa
dalam IT sebenarnya tidak mengancam kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi dan utama negara Malaysia sebaliknya akan memperkayakan lagi istilah
tatabahasa Melayu sebagai bahasa IT sehingga terbitnya Kamus Komputer oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.
Walaupun
sudah terdapat Kamus Komputer yang diperkenalkan, namun bagi penutur-penutur
bahasa Melayu lebih suka menggunakan bahasa Inggeris berbanding bahasa
Melayu. Pengguna-pengguna Melayu yang
bertutur bahasa Melayu misalnya lebih suka menggunakan istilah ’mouse’ daripada menggunakan ’tetikus’. Begitu juga dengan isitilah-istilah lain
seperti keyboard (papan kekunci), download (muat turun), upload (muat naik), password (kata laluan) dan lain-lain. Istilah-istilah ini boleh terdiri dalam
bentuk pinjaman daripada bahasa Inggeris tanpa membuat penyesuaian kepada
sistem bunyi bahasa Melayu dan menterjemahkan ke dalam bahasa Melayu konsep
serta istilah bahasa Inggeris. Antaranya
istilah-istilah seperti internet, e-mel, multimedia, web, perisian, cakera
padat dan sebagainya yang telah diguna dan diterima secara meluas dalam
pelbagai bidang penulisan berbahasa Melayu.
Apa yang menjadi masalah ialah pengguna sendiri yang menganggap
istilah-istilah dalam bahasa Melayu tersebut sesuatu yang ganjil dan pelik.
2.2 Pengaruh Bahasa Dalam Media
Media merupakan satu wadah penting yang mampu merangsang
dan mempengaruhi sikap serta tingkah laku sesebuah masyarakat. Perkembangan industri media kini sejajar
dengan arus kemodenan dan kemajuan teknologi yang semakin canggih. Media
merupakan sumber penyampai maklumat bagi memperolehi pengetahuan dan hiburan.
Selain itu, media juga merupakan penyumbang penting terhadap corak kehidupan
dan tingkah laku sosial anak-anak muda masa kini. Jenis-jenis media ialah seperti saluran
televisyen, internet, radio,
suratkhabar, majalah, buku-buku dan sebagainya.
Malaysia kini telah mempunyai pelbagai saluran televisyen
yang dibekalkan oleh pihak kerajaan mahupun swasta . Saluran-saluran ini pula
berlumba-lumba menyiarkan berbagai-bagai rancangan yang bertujuan menarik
perhatian para penonton. Persaingan ini
lebih mengutamakan keuntungan tanpa memikirkan kualiti dan mutu rancangan yang
disiarkan. Hasilnya terdapat tayangan-tayangan yang melampaui batas-batas
susila budaya rakyat Malaysia dan memberi pengaruh negatif terhadap golongan
remaja dan bawah umur yang menonton.
Penggunaan bahasa tidak sopan juga amat berleluasa dan seakan di pandang
remeh oleh pihak stesen televisyen.
Lebih menyedihkan apabila bahasa-bahasa yang digunakan
menjadi ikutan ramai terutama golongan anak-anak sekolah. Di samping itu, filem-filem seperti KL
Gengster, Kongsi, KL Drift dan beberapa lagi banyak menggunakan bahasa yang
kasar dan tidak sopan. Contohnya
perkataan seperti ‘lu’, ‘gua’,
‘bro’,’beb’ sering diulang-ulang di dalam dialog sehingga naik jelak
mendengarnya. Namun begitu,
ungkapan-ungkapan inilah yang sering ditiru dan menjadi ikutan oleh para
remaja apabila berinteraksi sesama
mereka.
Selain
itu, penggunaan bahasa Melayu oleh media elektronik disifatkan semakin merosot
kualitinya. Pelbagai kesalahan bahasa
yang berterusan dikesan dalam pelbagai program televisyen dan radio khususnya
stesen swasta sejak akhir-akhir ini. Antara contoh kesalahan paling kerap ialah penggunaan
kata ganti nama pembesar dan pemimpin negara yang disebut tanpa rasa sopan dan
hormat. Nama pembesar berkenaan kerap kali disebut dengan panggilan hormat yang
dan betul pada sebutan pertama, tetapi panggilan berikutnya hanya menggunakan
nama peribadi beliau sahaja. Dalam
masyarakat Melayu, ini bukanlah amalan yang wajar atau berbudaya kerana sebagai
tanda hormat nama peribadi mereka tidak patut disebut, tetapi digantikan dengan
kata ganti nama yang sesuai dengan taraf atau kedudukan mereka dalam status
sosial masyarakat. Penggunaan kata ganti
'kita orang', 'korang', dan 'diorang' yang merujuk kepada ganti nama
'kami', 'kalian' dan 'mereka', yang kini meluas digunakan
dalam drama terbitan stesen-stesen televisyen dilihat sebagai satu kesalahan
yang mencemar dan merendahkan bahasa Melayu. Kesalahan bahasa itu jika tidak
dibendung akan membawa impak buruk terhadap perkembangan bahasa Melayu kerana
pengaruh media elektronik terhadap penonton dan pendengar khususnya kanak-kanak
adalah sangat besar.
3.0 ISU ETIKA DALAM TEKNOLOGI MAKLUMAT ( IT )
Tidak
dapat dinafikan bahawa satu standard etika yang syumul dan menyeluruh amat
diperlukan pada zaman ini bagi mengawal dan “mengadapkan” manusia. Dengan satu
harapan suci lagi murni, melahirkan umat Malaysia khususnya dan dunia amnya
yang akan disegani kerana keluhuran budi dan akalnya.
Etika
berasal daripada perkataan Greek “ethos” yang bermaksud perwatakan peribadi.
Etika ialah tingkahlaku dan kelakuan moral yang dijangka diikuti oleh manusia.
Etika merujuk kepada prinsip-prinsip benar atau salah yang boleh digunakan oleh
individu dalam membuat pilihan bagi membimbing gelagat mereka. Apabila
berhadapan dengan pilihan, individu perlu memikirkan tindakan-tindakan yang
boleh diambil dan membuat pilihan
tindakan moral yang betul.
Teknologi
maklumat dan sistem-sistem maklumat membangkitkan persoalan-persoalan etika
baru untuk individu dan masyarakat kerana kedua-duanya memberi peluang-peluang
perubahan sosial yang pesat dan ini mengancam pengagihan kuasa, wang, hak-hak
dan tanggungjawab sedia ada. Ini adalah kerana seperti teknologi lain iaitu
teknologi elektrik, telefon dan radio, teknologi maklumat boleh digunakan untuk
melakukan jenayah dan mengancam nilai-nilai sosial yang telah ada.
Tindakan
tidak beretika dalam dunia teknologi maklumat melibatkan hak cipta, harta
intelek dan fenomena cetak rompak perisian komputer yang berleluasa.
Matlamatnya adalah penjual mengharapkan keutungan lumayan tanpa kos pelaburan
besar manakala pengguna hanya mahu mendapatkan produk yang murah tanpa
mempertimbangkan aspek kualiti dan kesan negatif dalam jangka panjang.
Masalah
ini menjadi semakin serius dengan adanya kemudahan Internet yang memberi laluan
kepada perdagangan elektronik (e-dagang). Perkembangan-perkembangan ini secara
tidak langsung menghadkan pertumbuhan pembangunan perisian dan harta intelek.
3.1 Prinsip etika
Prinsip etika seperti di bawah mesti sentiasa berada dalam setiap individu
sebagai panduan pelaksanaan teknologi maklumat apabila ingin membuat pilihan etika. Prinsip tersebut
adalah;
- Keseimbangan (proportionality): kebaikan yang dibawa oleh teknologi maklumat mesti lebih baik daripada risiko dan keburukan.
- Keizinan termaklum (informed consent): mereka yang menerima kesan teknologi maklumat mesti faham dan menerima risiko yang akan dihadapi.
- Keadilan (justice): Manfaat dan keburukan teknologi maklumat mesti diagih secara adil. Mereka yang menerima kebaikan patut menanggung sama risiko dan kepada yang tidak menerima kebaikan tidak patut menanggung risiko yang lebih.
- Meminimumkan risiko (minimised risk): Jika ketiga-tiga panduan (keseimbangan, keizinan, termaklum dan keadilan) diterima, teknologi maklumat mesti dilaksanakan dengan mengelak risiko yang tidak berkaitan. Banyak risiko etika yang mungkin timbul apabila melaksanakan teknologi maklumat yang mengakibatkan salah maklumat, melanggar keperibadian dan pencemaran persekitaran. Antara risiko tersebut adalah;
10 perkara untuk pengguna dan profesional komputer
yang dicadangkan oleh Institut Etika Komputer (Computer Ethics Institute) :-
- Tidak menggunakan komputer untuk membahayakan orang lain.
- Tidak mengganggu kerja komputer orang lain.
- Tidak membelek fail komputer orang lain.
- Tidak menggunakan komputer untuk mencuri.
- Tidak menggunakan komputer untuk menjadi saksi palsu.
- Tidak menggunakan atau menyalin perisian yang tidak dibeli secara sah.
- Tidak menggunakan sumber komputer orang lain tanpa kebenaran atau sebarang bayaran.
- Tidak menggunakan tanpa kebenaran output intelektual orang lain.
- Memikirkan akan kesan sosial program atau sistem yang dibangunkan.
- Menggunakan komputer dengan memberi pertimbangan dan hormat kepada manusia lain.
3.2 Hak Cipta
Perlindungan hak cipta adalah jelas,
ia melindungi program daripada ditiru sebahagian atau seluruhnya. Ganti rugi
akan diperolehi sekiranya undang-undang ini dilanggar, kekurangan dalam
perlindungan hak cipta ini ialah idea-idea tersirat di sebalik suatu hasil
kerja itu tidak dilindungi, hanya manifestasi daripada hasil kerja itu sahaja
yang dilindungi. Seorang pesaing boleh menggunakan perisian orang lain,
memahami bagaimana ia berfungsi dan membuat perisian baru yang mengikut konsep
yang sama tanpa melanggar hak cipta.
Saman pelanggaran hak cipta “lihat
& rasa” adalah mengenai perbezaan di antara satu idea dan bagaimana ia
dinyatakan atau diluahkan. Sebagai
contoh, pada awal tahun 1990-an, Apple Computer telah menyaman Microsoft
Corporation dan Hewlett Corporation Inc. Atas perlanggaran hak cipta rupa
paparan pengantara (interface). Apple Macintosh mendakwa bahawa defenden meniru
rupa Window yang berlapis-lapis. Defenden membalas dakwaan bahawa idea Window
yang berlapis-lapis hanya boleh dinyatakan dalam satu cara dan oleh sebab itu,
ia tidak boleh dilindungi di bawah doktrin gabungan dalam undang-undang hak
cipta. Apabila idea-idea dan pernyataan bergabung, pernyataan tersebut tidak
boleh dijadikan hak cipta. Secara umum, mahkamah mendapati bahawa konsep,
fungsi, ciri-ciri fungsi umum (contohnya menu “drop-down”) atau warna-warna
tidak dilindungi oleh undang-undang hak cipta.
Di
Malaysia, Akta Hak Cipta 1987 secara jelas memberi perlindungan kepada perisian
komputer atau kompilasi perisian komputer. Individu atau syarikat yang didapati
bersalah kerana memiliki salinan perisian komputer cetak rompak boleh didenda
sehingga RM10,000 untuk setiap salinan atau penjara selama lima tahun atau
kedua-duanya sekali.Menurut akta yang sama, jika didapati membuat atau
mempunyai alat sama ada digunakan atau bertujuan menghasilkan salinan perisian
tanpa kebenaran denda sehingga RM20,000 untuk setiap alat atau hukuman penjara
sehingga 10 tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
Akta
Hak Cipta (Pindaan) 1997 memberikan perlindungan penuh kepada pembangunan
multimedia, memastikan kerja seseorang pencipta tidak boleh dipersembah sebagai
kerja orang lain, melarang persembahan sesuatu kerja dalam bentuk yang telah
diubahsuai serta mengelakkan pindahan dan pengubahsuaian maklumat pengurusan
hak elektronik.
3.3 Cetak Rompak Perisian Komputer
Cetak
rompak perisian komputer bermaksud penyalinan secara haram perisian tersebut
dengan menggunakan apa-apa cara. Apabila perisian itu dibeli oleh pengguna,
hanya satu salinan perisian itu boleh disimpan di dalam cakera keras atau
cakera liut pengguna. Pengguna tidak dibenarkan menyalin salinan asal ke dalam
cakera keras komputer lain tanpa kebenaran pengaturcara perisian tersebut.
Jika
pengguna membeli satu perisian dari kedai. Apa yang dibeli oleh pengguna
terbabit ialah bukannya dalam bentuk material, sebagai contoh, cd-rom/ cakera
liut, buku panduan, dan lain-lain, tetapi dalam bentuk lesen penggunaan. Ini
bermakna, hanya seorang pengguna dibenarkan menggunakan perisian itu pada satu
masa. Cuba kita anggap perlesenan perisian ini sebagai buku. Jika Pengguna A
membeli sebuah buku novel, pada satu masa cuma seorang pembaca sahaja boleh
membaca buku itu. Tidak ada cara bagi orang lain di tempat yang lain membaca
buku yang sama. Sama seperti perisian komputer, Jika pengguna itu mahu
menggunakan perisian itu di komputer yang lain untuk tempoh yang tetap, dia
terpaksa memadamkan perisian tersebut pada komputer yang asal dan membuat
instalasi perisian pada komputer baru yang mahu digunakan olehnya.
Jika
pengguna itu mempunyai salinan perisian di pejabat dan dia mahu menggunakan
perisian itu di rumah, ketika dia tidak berada di pejabat, maka dia boleh
meletakkan perisian tersebut pada komputernya di rumah dengan syarat pengguna
itu seorang sahaja yang menggunakan salinannya di rumah atau di pejabat.
Cetak
rompak ini berlaku disebabkan sifat ketamakan, sifat tidak bertimbangrasa,
tidak menghormati hak orang lain. Perisian komputer bukan dalam bentuk
material, tetapi dalam bentuk intelek. Terdapat beribu-ribu lagi
perisian-perisian yang terdapat di dunia yang memerlukan kerja keras
pengaturcara. Jika pengguna menyokong cetak-rompak dengan membeli
perisian-perisian cetak rompak maka dengan secara tidak langsung pengguna telah
menutup mata pencarian pengaturcara-pengaturcara dan sekaligus memakan hak
orang lain. Ini semua tidak akan berlaku jika pengguna tahu yang mana benar dan
yang mana salah. Salah satu kesan yang amat ketara di Malaysia ialah kekurangan
syarikat tempatan yang mampu mengeluarkan perisian dalam Bahasa Malaysia.
Kebanyakan
syarikat perisian di Malaysia hanya membuat perisian yang telah ditempah oleh
pelanggan. Cuma ada beberapa syarikat sahaja di Malaysia yang mengeluarkan
perisian untuk diedarkan untuk orang-ramai. Sebagai contoh, Dewan Eja, Mari
Belajar Al-Quran, Jawi, dan beberapa perisian untuk pendidikan sekolah rendah
dan menengah. Tetapi mereka pun masih lagi mendapat saingan daripada
perisian-perisian haram yang diimport dari luar negeri yang jauh lebih murah.
3.4 Bussiness
Software Alliance (BSA)
BSA
ditubuhkan oleh kumpulan-kumpulan perisian komputer di dunia untuk menangani
masalah perisian haram ini. BSA bertanggungjawab untuk mengelakkan perisian
haram ini dari berleluasa. BSA akan mendakwa mana-mana pihak yang menggunakan
perisian haram. Denda yang dikenakan oleh mahkamah ialah RM10,000 untuk setiap
salinan perisian haram yang dimiliki. Mahkamah tidak akan bertolak ansur dalam
hal ini. Ahli ahli yang mengangotai BSA ialah Adobe, Autodesk, Lotus, Novell,
Symantec, Microsoft, atCom, Extol, UBS dan CIE. Anggota-anggota ini memberi
kebenaran supaya BSA boleh mendakwa mana-mana pihak yang memiliki perisian haram.
Selain
daripada itu BSA juga berfungsi untuk menyedarkan orang ramai bahawa
cetak-rompak perisian ini adalah sesuatu yang tidak bermoral. Orang ramai yang
memberikan infomasi sehingga tertangkapnya pencetak rompak ini akan diberi
ganjaran sebanyak lebih kurang RM 8000, manakala RM 5000 akan diberi lagi
apabila orang yang tertangkap itu berjaya didakwa di mahkamah. Setakat ini
beberapa syarikat di Malaysia telah didakwa atas tuduhan memiliki perisian
haram. Dan syarikat ini telah didakwa di mahkamah dan didenda. BSA sedang
memperluaskan lagi aktiviti mereka untuk membanteras cetak rompak ini.
Untuk
penerbit-penerbit perisian yang lain yang tidak menganggotai BSA, BSA tidak
boleh mengambil sebarang langkah atau tindakan kerana penerbit itu tidak
memberikan kebenaran kepada BSA untuk mengambil tindakan mahkamah, maka
perisian-perisian mereka masih lagi berada dalam ancaman cetak rompak ini.
4.0 ISU
BUDAYA DALAM TEKNOLOGI MAKLUMAT ( IT )
Budaya bermaksud budi pekerti atau akal, secara amnya membincangkan hal-hal yang berkaitan budi dan akal manusia. Di dalam pengertian yang luas pula bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia berlawanan dengan perkara semulajadi yang bukan dicipta atau boleh diubah oleh manusia. Selain itu, pengertian kebudayaan mempunyai hubungan erat dengan masyarakat dimana segala sesuatu yang terdapat didalam sesebuah masyarakat mempunyai hubungkait atau boleh ditentukan oleh kebudayaan yang dimiliki masyarakat itu sendiri. Budaya boleh diungkapkan sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat.
Dari
sudut IT, budaya memainkan peranan yang penting. Budaya yang selalu di amalkan
akan menjadikan individu itu lebih berpengetahuan luas dari segala aspek kerana
IT ini mempunyai skop yang luas tetapi semuanya terpulang kepada individu
tersebut untuk menggunakannya. Samada mereka menggunakan secara positif ataupun
negetif, jika dilihat pada masa kini kebanyakan perkara yang negatif puncanya
adalah dari IT yang tiada sempadan ini. Antara isu-isu yang sering mempengaruhi
adalah dari segi percakapan, fesyen, makanan, pergaulan bebas dan sebagainya.
Masyarakat
kita pada masa kini lebih cenderung untuk meniru atau mengikut perkara yang
negative daripada yang positif, dan lebih membimbangkan perkara yang negative
ini terlalu pantas menular kepada pemimpin masa hadapan ini. Pengaruh budaya
ini akan menjadi corak dalam kehidupan seharian mereka.
4.1 Isu-Isu
Yang Dipengaruhi
Ø Cara Percakapan
Pada masa kini, banyak bahasa barat telah campur
kepada bahasa kita. Contohnya, "Malam ini kita pergi dinner.". Ini
membuktikan betapa hebatnya pengaruh barat terhadap kita. Bahasa melayu kita
yang kita sering gunakan sekarang sudah "bercampur" dengan bahasa
dari barat menjadi satu cara percakapan yang baru.
Sebenarnya, ini bukan merupakan sesuatu yang buruk,
kerana bahasa barat lebih biasa digunakan. Namun cara percakapan yang kasar
turut dicampur ke dalam bahasa melayu kita. Terutamanya golongan remaja yang
menganggap bahasa barat yang kasar itu sesuatu yang dapat membesarkan maruah
diri sendiri dan mereka tidak tahu bahawa itu akan menjatuhkan maruah diri mereka.
Ø Fesyen Barat
Fesyen barat dikaitkan dengan
meniru fesyen terutamanya dari segi pemakaian.Sebagai contoh, memakai pakaian
yang terdedah atau tidak menutup aurat yang boleh menimbulkan pelbagai
perspeksi dalam kalangan masyarakat. Fesyan barat sememangnya mempamerkan imej
yang tidak senonoh dan seksi.Salah satu punca seseorang meniru fesyen-fesyen
barat ialah mereka mengamalkan gaya hidup moden.Gaya hidup moden biasanya
diamalkan di bandar bagi sesetengah golongan masyarakat. Meraka lebih suka
mengikut fesyen terkini seiring dengan arus pemodenan dan globalisasi. Bagi
mereka pakaian tradisional dianggap lapuk di telan zaman. Seseorang yang
meniru ciri-ciri pemakaian barat secara tidak langsung dipandang rendah oleh
masyarakat. Hal demikian disebabkan oleh imejnya yang seksi, terdedah dan
terlalu menjolok mata tidak dapat diterima oleh masyarakat. Golongan yang
meniru budaya pemakaian barat dianggap tidak mempunyai identiti yang tulen dan
asli.
Ø Makanan & Minuman Barat
Pengaruh makanan dan minuman
barat semakin berleluasa di masyarakat kita sehingga ia menjadikan masyarakat
seolah-olah lupa akan makanan dan minuman yang menjadi identiti keperibadian
bangsa. Pengaruh makanan dan minuman barat telah menguasai minda masyarakat
kita. Walaupun makanan dan minuman barat tidak bercanggah dengan agama, tetapi
secara tidak langsung ia telah berjaya mengikis jatidiri belia remaja.
Contohnya isu makanan, walaupun ia merupakan isu kecil, tetapi dominasi makanan
segera telah menenggelamkan makanan tradisi masyarakat hari kini. Belia remaja
kita lebih mengenal makanan dan minuman keluaran barat daripada masakan tradisi
yang turun-temurun masyarakat dahulu. Kami boleh terdapat pelbagai jenama makanan
di mana-mana bandar di negara kita seperti Mc Donald, KFC, Pizza Hurt dan
lain-lain manakala minuman seperti Pepsi, Coca-Cola, Seven-Up dan lain-lain.
Belia remaja merasakan pengambilan makanan dan minuman segera merupakan satu
lambang cara hidup yang moden. Sebenarnya ia akan menyebabkan masakan tradisi
semakin pupus dan belia remaja kehilangan identiti keperibadian bangsa.
Ø Pergaulan Bebas
Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyebab
masalah pergaulan bebas dalam kalangan anak muda di negara kita. Salah satunya
ialah terpengaruh daripada cerita Hollywood yang tidak sesuai ditonton oleh
remaja bawah umur 18 tahun. Kebanyakkan cerita yang ditayangkan ini mamaparkan
aksi-aksi yang kurang sopan antara lelaki dan perempuan, seperti melakukan
hubungan intim tanpa ikatan yang sah atau lebih tepat lagi dengan istilah
melakukan maksiat. Keadaan seperti inilah yang menyebabkan remaja yang menonton
tayangan ini akan terpengaruh dan ingin mencubanya dengan rakan yang berlainan
jantina.
Selain itu ,masalah pergaulan
bebas ini sering menular kerana adanya pengaruh daripada anak-anak muda yang
pernah menuntut di perantauan,mereka membawa pulang budaya barat dan
mempraktikkannya apabila pulang ke tanah air.Mereka bergaul bebas tanpa mengira
jantina,menyebabkan generasi muda yang melihatnya terpengaruh serta memberi
impak negatif seperti menjerumuskan anak muda ini ke arah penzinaan dan seks
bebas.
5.0 Kesimpulan.
Malaysia
sebagai sebuah negara yang aman dan makmur mestilah melengkapkan masyarakatnya
dengan standard pemikiran yang cemerlang bagi melayari alam siber yang penuh
dengan cabaran dan dugaan. Islam sebagai agama yang membawa rahmat hendaklah
dijadikan rujukan utama di dalam penggubalan standard etika kepenggunaan
Internet, sesuai dengan ciri Islam itu sendiri yang membawa perubahan
menyeluruh samada dari sudut sosial, ekonomi dan sebagainya. Islam mewajibkan
kepada seluruh kaum muslimin agar yang satu menghormati yang lainnya, yang
seorang menjaga kemuliaan diri dan kawannya, keharuman namanya, kebagusannya
dengan hati yang seikhlas-ikhlasnya.
Adalah menjadi harapan besar negara dengan
adanya ketelusan dan ketulusan dalam zaman siber ini maka masyarakat akan lebih
beruntung dan sejahtera. Tiada lagi unsur yang yang boleh merosak dan
menghancurkan keutuhan masyarakat disebar melalui jaringan maya yang akan
diakses oleh manusia sejagat. Pengaruh teknologi maklumat ( IT ) dalam tahap
kemodenan dan kehidupan masa kini tidak dapat dielakkan dan mempunyai pengaruh
yang besar dalam kehidupan khususnya generasi muda. Ianya telah menjadi
sebahagian daripada kehidupan moden kini yang akan terus meningkat penggunaan
dan pengaruhnya dari masa ke semasa.
Penggunaan
dan pengaruh dalam kehidupan masyarakat Malaysia kini sudah tidak dapat
dipisahkan dengan IT dalam banyak aspek kehidupan. Bagi mengelak atau
mengurangkan kesan negatif dan menghancurkan nilai-nilai positif agama dan
budaya masyarakat kita serta menjamin survival nilai-nilai positif masyarakat,
semua pihak dan dari berbagai peringkat mestilah memainkan peranan mengukuhkan
nilai agama, moral dan etika masyarakat kita, khususnya bagi generasi muda bagi
mengelak daripada kesan negatif yang akan semakin parah. Kesan negatif sukar
dihapuskan sepenuhnya, tetapi apa yang mungkin dapat dilakukan adalah
tingkatkan kesan positif dan kurang kan kesan yang negatif. Dasar-dasar
kerajaan berkaitan dengan pendidikan dan budaya mestilah juga meletakkan isu
salah guna dan kesan negatif IT ini sebagai suatu yang penting bagi pemodenan
dan pembangunan negara bangsa Malaysia.
Justeru, pelbagai langkah perlu diambil bagi menangani
masalah ini daripada terus merebak dan berleluasa. Usaha
pelbagai pihak daripada semua peringkat masyarakat adalah perlu bagi
memastikan kejayaan dicapai. Kesedaran
di kalangan masyarakat tentang kepentingan bahasa, budaya dan etika yang betul
perlulah dipertingkatkan. Penggunaan
bahasa yang bertepatan, sesuai dan betul akan memberi kesan dan makna yang mendalam
untuk menyampaikan sesuatu maksud semasa kita berkomunikasi dengan orang
lain. Memahami apa yang disampaikan
menjadikan individu yang di lawan cakapnya merasa dihargai dan gembira. Ini
menandakan bahawa proses komunikasi itu berjaya. Kemakmuran dan keharmonian sesebuah negara
bergantung kepada rakyatnya yang memartabatkan kedaulatan bangsa dan menjaga
tatasusila dalam budaya dan etika kehidupan yang dilalui.
Pengaruh budaya Barat telah membawa
kesan buruk kepada keruntuhan akhlak seseorang mahupun masyarakat pada masa
kini. Generasi muda merupakan salah satu sasaran utamanya. Antara kesan yang
amat membimbangkan ialah serangan budaya barat kepada pemikiran dan moral
masyarakat. Semakin ramai golongan pemuda hari ini sentiasa mengejari gaya hidup
global yang ditandai oleh pelbagai ciri kehidupan barat. Misalnya, memakai
pakaian berjenama barat, media barat yang semakin membanjiri masyarakat muda,
makanan segera keluaran barat dan lain-lain lagi. Dalam era pasca modenisme,
mereka tidak suka menjalani kehidupan yang tiada keseronokan, samada nilai,
adat dan sejarah-sejarah dahulu, termasuklah agama. Kesan intelektualan Barat
ini telah memaparkan sifat negatif dalam kalangan mereka apabila sesuatu
perkara yang tetap dan stabil tidak digemari seperti institusi agama yang
menimbulkan nilai dan cara bertindak yang tidak serasi dengan mereka.
BIBLIOGRAFI
Kamus
Dewan Edisi Keempat. Kuala Lumpur: DBP.
Kamus
Pelajar Edisi Kedua. Kuala Lumpur: DBP.
Mohd
Nasir Omar, 2010.”Falsafah Akhlak.” Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia Bangi.
Nik Safiah Karim.
(1999). Pemerkasaan bahasa Melayu dalam pembinaan tamadun
abad ke-21. Kertas kerja
dibentangkan di seminar bahasa Melayu dalam era siber pada 28 -30
September 1999 di Hotel Lagenda, Kuala Lumpur. Anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka.
Siri Modul Kendiri Program Pengajian Luar Kampus ( PLK-UUM),
BPIN 3053 Sistem Maklumat Pengurusan, Pusat Pendidikan Profesional Dan Lanjutan
( PACE ), Universiti Utara Malaysia.
Siri Modul Kendiri Program Pengajian Luar Kampus (
PLK-UUM),SGDN 1043 Sains Pemikiran Dan Etika , Pusat Pendidikan Profesional Dan
Lanjutan ( PACE ), Universiti Utara Malaysia.
Teo Kok Seong. 1996. ”Penukaran
kod dan bahasa: Satu fenomena kedwibahasaan”.Pelita Bahasa.
http://maharammamat.wordpress.com/tag/plagiat/
http://www.imranshamsir.com/ilmiah/jenayah-akademik/
http://ippbm.gov.my/v3/dokumen/faktabelia/05.Literasi%20media.pdf
http://boss200509.wordpress.com/awasi-remaja-ict/
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20121019/dn_17/Laman-blog-lucah-pelajar-Malaysia-dinyah-aktif
http://www.hmetro.com.my/articles/3gpjadibahaneksploitasi/Article/artikelMA
http://www.bharian.com.my/articles/Jeratjenayahsiber/Article/
http://www.imranshamsir.com/ilmiah/jenayah-akademik/
http://ippbm.gov.my/v3/dokumen/faktabelia/05.Literasi%20media.pdf
http://boss200509.wordpress.com/awasi-remaja-ict/
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20121019/dn_17/Laman-blog-lucah-pelajar-Malaysia-dinyah-aktif
http://www.hmetro.com.my/articles/3gpjadibahaneksploitasi/Article/artikelMA
No comments:
Post a Comment