BAB 1
1.0 KEPERCAYAAN
AGAMA HINDU
Pada
dasarnya agama di katakan sebagai proses antrapologi. Hinduisme memperlihatkan
kepelbagaian gejala agama dan bentuk-bentuk kebudayaan berdasarkan falsafah Veda, yang tidak tahu siapakah
penciptanya. Ajaran ini dikatakan sebagai satu campuran pemikiran dari berbagai
agama, dalam sejarah perkembangan agama ini juga disebutkan sebagai kumpulan
dari pelbagai agama. Tokoh-tokoh agama disatukan dan kemudianya dicampur aduk
dengan kebudayaan setepat dimana agama itu berkembang.
Perkembangan
awal agama ini bermula dengan agama Weda
Kuno, yang mempunyai kepercayaan bahawa dunia ini ada dua kekuatan yang
melebihi manusia. Perkembangan agama Hindu-Buddha tidak dapat lepas dari
peradaban lembah Sungai Indus, di India. Di Indialah mulai tumbuh dan
berkembang agama dan budaya Hindu dan Buddha. Dari tempat tersebut mulai
menyebarkan agama Hindu-Buddha ke tempat lain di dunia. Agama Hindu tumbuh
bersamaan dengan kedatangan bangsa Aria (cirinya kulit putih, badan
tinggi, hidung mancung) ke Mohenjodaro dan Harappa (Peradaban Lembah Sungai
Indus) melalui celah Kaiber (Kaiber Pass) pada 2000-1500 SM dan
mendesak bangsa Dravida (berhidung pesek, kulit gelap) dan bangsa Munda
sebagai suku bangsa asli yang telah mendiami daerah tersebut. Bangsa Dravida
disebut juga Anasah yang berarti berhidung pesek dan Dasa yang
berarti raksasa. Bangsa Aria sendiri termasuk dalam ras Indo Jerman.
Awalnya bangsa Aria bermatapencaharian sebagai peternak kemudian setelah
menetap mereka hidup bercocok tanam. Bangsa Aria merasa ras mereka yang
tertinggi sehingga tidak mau bercampur dengan bangsa Dravida. Sehingga bangsa
Dravida menyingkir ke selatan Pegunungan Vindhya (Modul SGDN 1043 Sains
pemikiran & etika).
Orang Aria mempunyai kepercayaan
untuk memuja banyak Dewa (Polytheisme), dan kepercayaan bangsa Aria
tersebut berbaur dengan kepercayaan asli bangsa Dravida yang masih memuja roh
nenek moyang. Berkembanglah Agama Hindu yang merupakan sinkretisme
(percampuran) antara kebudayaan dan kepercayaan bangsa Aria dan bangsa Dravida.
Terjadi perpaduan antara budaya Arya dan Dravida yang disebut Kebudayaan Hindu
(Hinduisme). Istilah Hindu diperoleh dari nama daerah asal penyebaran agama
Hindu yaitu di Lembah Sungai Indus/ Sungai Shindu/ Hindustan
sehingga disebut kebudayaan Hindu yang selanjutnya menjadi agama Hindu. Daerah
perkembangan pertama agama Hindu adalah di lembah Sungai Gangga, yang disebut Aryavarta
(Negeri bangsa Arya) dan Hindustan (tanah milik bangsa Hindu) (Jayaram,
V. Sejarah agama Hindu).
BAB 2
2.0 PENGERTIAN KARMA PHALA
Sesungguhnya
setiap agama yang ada dan berkembang di muka bumi ini bertitik tolak dari
kepercayaan ke pada Tuhan Yang Maha Kuasa. Pelbagai perkara yang mendorong kita
harus percaya terhadap adanya Tuhan. Adanya gejala atau kejadian dan keajaiban di dunia ini
menyebabkan kepercayaan kita makin mantap, bahawa semua itu pasti ada sebabnya.
Karma (adalah bahasa Sansekerta dari
urat kata kr = membuat) bermaksud perbuatan. Segala bentuk perbuatan adalah “karma”.
Sedangkan “Phala” berarti “ hasil”. Kata “karma phala” bermaksud hasil dari
perbuatan, kerana setiap perbuatan ada akibatnya berwujud baik atau buruk.
Menurut sebab dan akibat (Causality) maka segala sebab akan membawa
akibat. Segala sebab yang berupa perbuatan akan membawa akibat hasil perbuatan.
Segala karma (perbuatan) akan
mengakibatkan karma phala ( hasil atau Phala perbuatan).Hukum rantai sebab dan
akibat perbuatan ( karma) dan phala perbuatan (karma Phala) ini disebut “hukum karma”.
Dalam agama Hindu, siapa yang
berbuat baik (Chuba Karma) akan menghasilkan yang baik dan siapa berbuat
buruk (Acubhakarma) akan menghasilkan yang buruk. Ajaran ini memberi
keyakinan kepada orang hindu untuk menempatkan diri mereka pada hal yang baik.
Orang yang selalu berada dalam kebaikan hidupnya menderita, sedangkan yang
berlaku curang selalu hidup bahagia, Suatu hal yang bertentangan dengan ajaran
tersebut. Pertentangan ini dijawab oleh ajaran Hindu seperti berikut:
Karma
Phala itu ada tiga jenis:
Pertama
: Sancita iaitu hasil perbuatan manusia dalam kehidupan terdahulu yang
belum habis
dinikmati, sehingga menjadi
benih dalam kehidupan selanjutnya.
Kedua
: Prarabda iaitu hasil perbuatan manusia dalam kehidupan ini tanpa
sisanya.
Ketiga
: Kriyamana iaitu hasil perbuatan yang tidak sempat dinikmati pada saat
dilakukan
sehingga harus diterima dalam
kehidupan yang akan datang.
Ada orang menderita, padahal selama
hidupnya sekarang selalu berbuat baik. Ini disebabkan oleh karma dalam
kehidupan sebelumnya buruk dan belum sempat dirasakannya dulu. Kebaikan yang
dikerjakan sekarang akan dinikmati dalam kehidupan akan datang. Demikian pula
orang jahat kenyataannya hidup senang, bererti dalam kehidupannya dulu banyak
berbuat baik, namun belum sempat dinikmati. Perbuatan jahatnya sekarang akan
dibalas sehabis sahaja menerima hasil kehidupan sebelumnya (Modul SGDN1045
Sains pemikiran & etika).
2.1 BAGAIMANA
KARMA BOLEH DISELESAIKAN
Pembebasan
tidak akan mungkin terjadi sehinggalah semua karma ini habis, yang mana pengumpulan karma ini adalah
satu proses yang berterusan. Menurut agama Hindu, penyelesaian tidak hanya
terletak kepada melakukan perkara atau tindakan yang baik sahaja. Setiap
tindakan daripada strategi ini adalah tidak praktikal kerana kehidupan tidak
berada ditangan kita sepenuhnya. Penyelesai yang terbaik, mengikut kita Veda
dan Bhagavadgita adalah dengan
melakukan tindakan tanpa keinginan dan tanpa meminta-minta sebarang penawaran
ataupun dipanggil juga karmayoga ataupun Bahasa mudah iaitu yoga tindakan.
Kitab- kitab agama Hindu telah mengelaskan apa-apa kewajipan kepada tiga
kategori iaitu:-
Ø Nitya Karma - Ia adalah pengorbanan harian, seperti pada
waktu pagi, petang dan malam mereka akan sembahyang dan melakukan lima jenis
persembahan korban makanan iaitu ahuta,
huta, prahuta,bali, brahmayuta dan prasita. Secara teknikalnya, apa sahaja tugas yang sepatutnya dilakukan
sebagai manusia.
Ø Naimittika Karma - Ia adalah tugas yang akan dilaksanakan pada
masa-masa tertentu seperti semasa perayaan, gerhana matahari atau bulan,
pelbagai smaskaras seperti upanayana perkahwinan, upacara pengebumian dan juga sebagainya.
Ø Kamya Karma - Ia adalah tugas pilihan yang dilakukan dalam usaha untuk
merealisasikan matlamat tertentu seperti melaksanakan upacara korban yang ingin
mencapai kehidupan dan sebagainya ( Jayaram V. Apakah Karma Dalam Agama Hindu?).
BAB 3
3.0 MOKSHA DAN PENJELMAAN SEMULA
Moksha
bererti
kebebasan dari ikatan dunia, bebas dari Karma Phala dan Punar Bhawa.
Manusia dikuasai oleh Punar Bhawa kerana manusia dipengaruhi oleh
keinginan-keinginan. (Upanishad IV: 4-5). Bagi melepaskan diri dari kekuasaan
tersebut adalah dengan menghilangkan keinginan-keinginan. Moksha ini
dapat dicapai oleh manusia bukan hanya sesudah manusia mengakhiri hidup di
dunia ini, tetapi semasa masih hidup di dunia juga dapat dicapai Moksha dengan
syarat sanggup membebaskan diri dari ikatan duniawi (Jiwan Mukti = moksha
semasa hidup).
Cara yang dapat ditempuh di dunia
ini adalah dengan berbakti kepada Dharma, supaya mendapat anugerah daripada
Tuhan. Jalan pintas termudah adalah dengan mengamalkan Catur Yoga (Catur
=empat, Yoga = cara mencari kesatuan dengan Tuhan) iaitu:
Ø Pertama
– Ynana Yoga iaitu menyatukan diri dengan Tuhan melalui pengabdian
kepada ilmu pengetahuan;
Ø Kedua
– Bhakti Yoga iaitu menyatukan diri dengan tuhan melalui perbuatan baik
dan sujud patuh secara terus menerus;
Ø Ketiga
– Karma Yega iaitu menyatukan diri dengan Tuhan melalui perbuatan mulia
dan bermanfaat tanpa balasan;
Ø Keempat
– Raja Yoga menyatukan diri dengan Tuhan melalui pertapaaan, yoga dan
Samadi (Mohd. Zailani Mohd Yusoff & Rosnaaini Hamid, 2012).
Penjelmaan semula atau kelahiran
semula adalah satu konsep yang penting dalam agama Hindu, Buddha dan Jainisme.
Walaupun ketiga-tiga berkongsi beberapa kepercayaan umum tentang kelahiran
semula, mereka berbeza asasnya dalam beberapa aspek.Menurut kitab-kitab Hindu,
jiwa individu melalui banyak kitaran kelahiran dan kematian, dan hidup di muka
bumi sebagai manusia, haiwan dan makhluk-makhluk hidup yang lain sehingga
mereka dibebaskan dari ikatan Alam.
Kelahiran semula memudahkan
perkembangan secara beransur-ansur diri daripada kejahilan kepada pengetahuan,
tuduhan dusta kepada kebenaran, kegelapan kepada cahaya, dan kematian tidak
dapat mati. Ia memberi peluang kepada roh-roh untuk memulakan semula pada jalan
pembebasan untuk menggunakan pengajaran yang diperoleh dalam kehidupan masa
lalu dan bekerja untuk pembebasan mereka.Menurut kepercayaan Hindu dunia
material adalah penjelmaan Tuhan Kematian, yang dikenali sebagai Kala (Masa).
Kematian membaham segala-galanya di dunia ini. Setiap makhluk hidup dan objek
di dunia ini adalah makanan untuk Kematian (Jayaran, V. Penjelmaan semua atau
rebirth dalam agama Hindu).
3.1 PUNCA-PUNCA
UTAMA KELAHIRAN SEMULA
Jiwa-jiwa
terikat dengan kitaran kelahiran dan kematian terutamanya kerana keinginan dan
tindakan keinginan terlantar. Kitab-kitab mengenal pasti tiga sebab utama
kelahiran semula dan penderitaan jiwa-jiwa di dunia yang fana, iaitu egoisme
(anava), lampiran (Pasas) dan angan-angan (maya). Anava bermakna atomicity atau
perasaan menjadi kecil, berbeza dan berasingan dari seluruh penciptaan. Ia
bermaksud egoisme, beingness atau keperibadian, yang bertanggungjawab untuk
mementingkan diri, dualiti, dan tindakan keinginan terlantar. Lampiran adalah
bon kita membentuk dengan matlamat dan orang di dunia.
Mereka memegang kita ke bawah dan
menghalang kita daripada mencapai kebebasan daripada memegang Alam. Khayalan
atau maya adalah tersilap tidak benar untuk sebenar dan sebenar untuk tidak
benar. Salah satu contoh adalah percaya bahawa fikiran dan badan sendiri, dan
dunia objektif adalah benar. Pada hakikatnya, kedua-duanya tidak kekal dan
tidak benar. Khayalan yang menghalang kita daripada mengetahui kebenaran dan
mencari kebenaran. Ketiga-tiga kekotoran menghasilkan karma dan mengikat jiwa-jiwa
kepada kitaran kelahiran dan kematian.
Menurut Upanishad apabila seseorang
itu akan mati, derianya ditarik balik ke dalam minda, minda ke dalam nafas.
Nafas (Pranas), bersama-sama dengan deria halus (dewa) maka berkumpullah jiwa
dan masuk ke dalam hati yang halus yang disambungkan ke seluruh badan melalui
pelbagai saluran tenaga yang dipanggil Nadis dan saraf pusat. Pada keadaan ini
jiwa membawa bersamanya sisa kecil daripada fikiran (karana citta) yang terdiri
daripada keinginan dan kecenderungan dominan sebagai tanggapan terpendam
(samskaras). Mereka menjadi rangka tindakan untuk kelahiran seterusnya jiwa.
Pada peringkat akhir apabila orang
itu menjadi sama sekali tidak sedarkan diri dan kehilangan penglihatan
segala-galanya, jiwa bersama-sama dengan nafas, rasa halus, badan-badan halus
dan fikiran sisa bergerak ke atas dari jantung melalui saluran pernafasan atas
(Udana) dan mencapai kawasan kepala. Terdapat melalui bukaan halus dalam
tengkorak, ia terlepas ke udara dan mencapai pertengahan rantau (antariksha).
Setelah jiwa meninggalkan badan, orang itu menjadi tidak bermaya. Badan itu
kemudian dibakar dan unsur-unsur (mahabhutas) dikembalikan kepada unsur-unsur.
Penjelmaan (avatar) bermaksud
manifestasi Tuhan (Isvara) di bumi dalam bentuk fizikal sebagai makhluk hidup,
manusia atau haiwan. Penjelmaan semula bermaksud kelahiran semula roh-roh
individu di atas bumi. Menurut agama Hindu, maksud suatu penjelmaan Tuhan
adalah pemeliharaan Dharma dan kesinambungan daripada dunia dan perintah mereka
dan kekerapan. Tujuan kelahiran semula atau penjelmaan semula juga
kesinambungan daripada tugas wajib (Dharma) dan pemeliharaan, pesanan moral dan
dunia sosial. Penjelmaan adalah perbuatan mulia diri Nya. Penjelmaan semula
jiwa berlaku kerana karma dan jejak kehidupan yang lalu. Ia bukan satu tindakan
yang disengajakan tetapi akibat daripada tindakan keinginan terlantar
sebelumnya. Adalah dipercayai bahawa hanya Vishnu, pemelihara, menjelma di atas
bumi. Walau bagaimanapun, beberapa jelmaan disifatkan kepada Vishnu sekarang
pada asalnya dikaitkan dengan Brahma. Purana menggambarkan sembilan jelmaan
Vishnu setakat ini. Yang kesepuluh akan berlaku pada masa akan datang pada
akhir Kaliyuga, apabila Vishnu menjelma sebagai Kalki dan memusnahkan semua
makhluk jahat (Jayaran, V. Penjelmaan semua atau rebirth dalam agama Hindu).
BAB 4
4.0 SISTEM
KASTA
Sistem
kasta telah menjadi duri dalam daging kepada masyarakat Hindu selama
berabad-abad lamanya iaitu dari permulaan agama ini sehinggalah kini masih lagi
diaplikasikan. Bagi penganut Hindu pada masa kini mereka telah mengatakan
system kasta ini tidak lagi sesuai untuk digunapakai pada zaman ini.
Kasta
merupakan terjemahan dari bahasa Inggeris iaitu “Cast” (John M.Echols, Hasan
Sadili, 1980: 101). Sedangkan dalam bahasa Sanskrit disebut “Varna” (warna).
Asal usul cerita kasta ini tidak jelas.
Di
dalam kitab Rig Veda hanya disebutkan saja bahawa dalam masyarakat itu ada dua
warna iaitu Arya Warna (kulit kuning menyala terang) dan Dasya Warna (kulit hitam
gelap). Demikian pula dalam kitab Purusa Sukta (bahagian dari Rig Veda X)
disebutkan bahawa kasta-kasta itu timbul daritubuh tuhan (Purusa) pencipta
dunia ini. Dari mulutnya keluar kasta Brahmana, dari kedua tangannya keluar
kasta Ksatrya, dari pahanya keluar kasta Waisya dan dari kakinya keluar kasta
Sudra.
Bukti
sejarah menunjukkan bahawa susunan kasta ini dibawa masuk ke India oleh bangsa
Arya, sebab di kalangan mereka dikenali kasta Imam, Perajurit dan Pekerja.
Ketika terjadi asimilasi dengan pribumi kerana kekurangan isteri akibat
peperangan, mereka kahwin. Maka terbentuklah kasta Sudra bagi keturunan hasil
perkahwinan silang itu.
Dalam
perkembangan agama Hindu kemudian yang dimaksudkan dengan kasta ialah sifat dan
bakat kelahiran seseorang dalam pelaksanaan pengabdian masyarakat berdasarkan
kecintaan yang menimbulkan keghairahan kerja. Kasta itu ada empat jenis seperti
yang disebut dalam Catur Varna iaitu:-
- Brahmana bertugas mengurus soal kehidupan keagamaan, terdiri dari para pendeta. Keberadaan kasta ini ada pada posisi paling penting dan punya pranan yang sangat besar bagi berjalannya pemerintahan. Mereka adalah orang yang paling mengerti menegnai seluk beluk agama Hindu, serta menjadi penasehat raja.
- Ksatria berkewajiban menjalankan pemerintahan termasuk pertahanan Negara. Yang termasuk dalam kasta ini adalah para bangsawan, raja dan keluarganya, para pejabat pemerintah. Kasta ini memiliki kedudukan yang penting dalam pemerintahan, punya banyak hak tetapi tidak memiliki kewajiban untuk membayar pajak, memberikan persembahan, dsb.
- Waisya bertugas berdagang, bertani, dan berternak. Mereka yang tergolong dalam kasta ini adalah para pedagang besar (saudagar),para pengusaha. Dalam golongan masyarakat biasa kasta ini cukup memiliki peran penting.
- Sudra bertugas sebagai petani/ peternak, para pekerja/ buruh/budak. Mereka adalah para pekerja kasar. Mereka mempunyai banyak kewajiban terutama wajib kerja tetapi keberadaannya kurang diperhatikan.
- Di luar kasta tersebut terdapat kasta Paria terdiri dari pengemis dan gelandangan.
Keempat-empat kasta (warna) ini
harus bekerjasama, saling bantu membantu sesuai dan seirama dengan watak
masing-masing untuk kesejahteraan masyarakat dan negara. Pengabdian dilakukan
berdasarkan “Triwarga”. Pada dasarnya antara anggota satu golongan kasta dengan
kasta lain dianggap tidak suci, sehingga tidak boleh mengadakan hubungan secara
langsung, seperti perkahwinan. Pantang larang ini sekarang sudah dilanggar
(Modul SGDN1043 Sains pemikiran & etika).
Pembagian kasta muncul sebagai upaya
pemurnian terhadap keturunan bangsa Aria sehingga dilakukan pelapisan yang
bersumber pada ajaran agama. Pelapisan tersebut dikenal dengan Caturwangsa/Caturwarna,
yang berarti empat keturunan/ empat kasta. Pembagian kasta tersebut didasarkan
pada keturunan. Dalam konsep Hindu sesorang hanya dapat terlahir sebagai Hindu
bukan menjadi Hindu.
Perkawinan antar kasta dilarang dan
jika terjadi dikeluarkan dari kasta dan masuk dalam golongan kaum Paria
seperti bangsa Dravida. Paria disebut juga Hariyan dan merupakan
mayoritas penduduk India.
4.1 BAGAIMANA
SISTEM KASTA ITU DIKUATKUASAKAN.
Sistem
kasta telah dikuatkuasakan dengan bantuan buku undang-undang dan sokongan institusi
keagamaan yang diketuai oleh raja-raja dan sami-sami yang menganggap diri
mereka itu sebagai berpegang kepada Dharma. Daya tradisi, kepercayaan karut,
kepercayaan agama, dan takut kepada hukuman juga memainkan peranan penting
dalam kejayaannya. Antara faktor- faktor yang telah dihuraikan secara
terperinci ialah seperti berikut:
Ø Keturunan - Sistem kasta adalah
berdasarkan kelahiran. Orang yang diwarisi kasta daripada ibu bapa mereka lalu
diturunkan kepada anak-anak mereka. Individu tidak mempunyai hak untuk menukar
kasta mereka selagi mereka itu masih dalam agama Veda. Sekiranya mereka melanggar system ini, mereka boleh
dipulaukan oleh raja-raja atau pentadbir tempatan kerana perkara seperti ini
dikatakan kes pelanggaran yang serius. Dalam perkahwinan juga, perbezaan kasta
adalah jarang berlaku dan jika sekiranya terjadi sami kuil adalah sebagai
tempat rujukan dan setelah mendapat kelulusan dari sami barulah perkahwinan itu
dapat dilangsungkan.
Ø Peraturan Kasta - pPraturan kasta
dikuatkuasakan dengan tegas melalui takut kepada agama dan juga kuasa politik.
Kejayaan system ini bergantung kepada perlaksanaan tugas yang ditetapkan bag
setiap peringkat kasta itu. Kaedah yang berbeza-beza dari satu lapisan kasta
kepada kasta, dimana ahli kasta dilapisan tinggi akan memastikan ahli lapisan
kasta mendapat layanan yang sesuai mengikut tahap lapisan kasta itu dan
merupakan satu kemestian. Jika perkara seperti ini tidak berlaku, mereka telah
dianggapkan sama taraf seperti Sudra
dimata ahli lapisan kasta dan juga rakan-rakan. Bagi upacara penyuciannya jika
perkara seperti ini berlaku, denda dan hukuman kecil telah ditetapkan untuk
membatalkan kesan negative yang akan diterima sekiranya melanggar peraturan
sistem kasta ini.
Ø Perkahwinan - Perkahwinan berlainan
kasta adalah dilarang ia bagi mengelakan campuran antara kasta itu berlaku,
perkara ini dianggap sebgai tanda penurunan dharma dan sebab mengapa system
kasta ini berlaku. Terdapat juga dalam buku undang-undang dibenarkan sesetengah
jenis perkahwinan antara kasta sebagai pengecualian daripada peraturan.
Perkahwinan antara lelaki yang lebih tinggi kastanya dan wanita yang rendah
kastanya kurang menyenangkan daripada perkahwinan antara peengantin lelaki dan
perempuan sudra.
Ø Layanan – Ketiga-tiga kasta atas akan menikmati kelebihan yang
nyata dalam masyarakat hindu berbanding
Sudra dan Pariah itu yang tugasnya adalah untuk berkhidmat kepada tiga
kasta yang diatas. Orang yang lahir dalam tempoh tiga kasta diberi permulaan
kedalam kajian Veda dan dianggap sebagai dua kali dilahirkan,
manakala Sudra tidak dibenarkan untuk belajar atau mendengar Veda. Mereka telah disifatkan setaraf
dengan haiwan. Brahmin menikmati kedudukan yang paling
tinggi dan keistimewaan diikuti oleh Kshatriya, Waisya dan Sudra dalam perintah yang sama.
Undang-undang adalah diskriminasi dalam hal-hal ganjaran dan juga hukuman, kasta
yang lebih tinggi hukamannya lebih ringan jika dibandingkan dengan hukuman yang
akan diterima oleh golongan kasta bawahan atau yang rendah ini. Kasta yang
rendah ini akan dikenakan hukuman bersifat penderaan fizikal atau kematian
penalty manakala bagi golongan kasta tinggi mungkin akan terlepas dengan cara
denda mudah, azab atau dengan cara upacara penyucian sahaja.
Ø Sokongan Royal - Sistem Kasta ini
dipelihara atau disokong oleh kerajaan, hubungan antara kelas imam dan bekas
pahlawan itu adalah kemudahan. Raja- raja memikul tugas untuk melindungi system
kasta dan mencegah kasta percampuran manakala imam atau sami pula mengambil
tugas mengetuai upacara keagamaan dan menjaga kebajikan Raja. Kitab-kitab agama
Hindu mengisytiharkan raja juga sebagai tuuhan dalam bentuk manusia dan
pemelihara system kasta (Jayaram, V. Hindu & sistem kasta).
5.0 KESIMPULAN
Hindu memiliki beragam konsep keagamaan yang
diterapkan sehari-hari. Konsep-konsep tersebut meliputi pelaksanaan yajna,
sistem Catur Warna (kasta), pemujaan terhadap Dewa-Dewi, Trihitakarana, dan
lain-lain.
Dalam ajaran agama Hindu, Dewa adalah makhluk suci, makhluk supernatural, penghuni syurga, setara dengan malaikat, dan merupakan manifestasi dari Tuhan Yang Maha Esa. Kata “dewa” berasal dari kata “div”. Dalam kitab suci Rig Veda, Veda yang pertama, disebutkan adanya 33 Dewa, yang mana ketiga puluh tiga Dewa tersebut merupakan manifestasi dari kekuasaan Tuhan Yang Maha Esa.
Di antara Dewa-Dewi dalam agama Hindu, yang paling terkenal sebagai suatu konsep adalah: Brahma, Wisynu, Syiwa ianya juga dikenali sebagai Trimurti.
Dalam kitab-kitab Veda dinyatakan bahawa para Dewa tidak dapat bergerak bebas tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa juga tidak dapat menganugerahkan sesuatu tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa, sama seperti makhluk hidup yang lainnya, bergantung kepada kehendak Tuhan. Filsafat Advaita (yang bererti: “tidak ada duanya”) menyatakan bahawa tidak ada yang setara dengan Tuhan dan para Dewa hanyalah perantara antara beliau dengan umatnya.
Dalam ajaran agama Hindu, Dewa adalah makhluk suci, makhluk supernatural, penghuni syurga, setara dengan malaikat, dan merupakan manifestasi dari Tuhan Yang Maha Esa. Kata “dewa” berasal dari kata “div”. Dalam kitab suci Rig Veda, Veda yang pertama, disebutkan adanya 33 Dewa, yang mana ketiga puluh tiga Dewa tersebut merupakan manifestasi dari kekuasaan Tuhan Yang Maha Esa.
Di antara Dewa-Dewi dalam agama Hindu, yang paling terkenal sebagai suatu konsep adalah: Brahma, Wisynu, Syiwa ianya juga dikenali sebagai Trimurti.
Dalam kitab-kitab Veda dinyatakan bahawa para Dewa tidak dapat bergerak bebas tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa juga tidak dapat menganugerahkan sesuatu tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa, sama seperti makhluk hidup yang lainnya, bergantung kepada kehendak Tuhan. Filsafat Advaita (yang bererti: “tidak ada duanya”) menyatakan bahawa tidak ada yang setara dengan Tuhan dan para Dewa hanyalah perantara antara beliau dengan umatnya.
Kepercayaan
agama hindu ini juga berdasarkan Tatwa, agama
ini juga mempunyai lima dasar kepercayaan ( rukun iman ) yang disebut sebagai “
Panca = lima, Cradha = kepercayaan”. Rukun tersebut ialah:-
i.
Percaya kepada adanya Sang Hyang Widdhi
Wasa ( Tuhan Yang Maha Esa )
ii.
Percaya kepada adanya Atma ( Roh Leluhur )
iii.
Percaya kepada adanya hukum Karma Phala ( Hasil Perbuatan )
iv.
Percaya kepada adanya Punarbhawa atau Samsara ( Kelahiran Kembali @ Reikarnasi )
v.
Percaya kepada adanya Moksha ( syurga )
Masyarakat Hindu tradisi terbahagi
kepada kasta utama iaitu Brahmin (bangsawan), Kshatriya (pahlawan), Vaishya
(pedagang) dan Sudra (petani), dengan golongan Pariah sebagai kasta terbawah
sekali.
Antara ciri-ciri utama sistem kasta
seperti yang diamalkan dalam masyarakat Hindu tradisi ialah keanggotaan
ditentukan secara warisan iaitu status seseorang individu dan dilahirkan dalam
sesuatu kasta tertentu tidak dapat diubah. Perkahwinan dibenarkan sesama
anggota kasta yang sama. Jenis pekerjaan juga boleh dikaitkan dengan kelompok
kasta tertentu. Sistem kasta mempunyai hubungan sosial yang ketat. Misalnya
anggota daripada kasta yang berlainan tidak dibenarkan makan di tempat yang
sama. Interaksi golongan kasta tinggi dan rendah juga tidak boleh terbuka dan sama
rata. Golongan kasta tinggi biasanya memandang rendah kasta paling bawah. Ia
bermakna mobiliti sosial yang cukup terhad. Inilah juga antara punca mengapa
yang miskin terus kekal miskin, yang kaya bertambah kaya.
Pada zaman dahulu , masyarakat amat
berkisah dengan kelas sosial seseorang individu
ke
atas sebab mereka hanya akan bergaulan dengan kelas yang sama sahaja. Pada
halnya, dalam zaman itu pekerjaan seseorang akan mewakili statusnya secara
automatik. Pemikiran yang kolot tersebut harus dibanteras. Pekerjaan bergantung
kepada tahap pendidikan seseorang.Jika seseorang itu berpelajaran tinggi maka
seseorang itu akan dapat pekerjaan yang lebih baik ataupun berkelas tinggi
berbanding dengan pekerjaan lain. Namun begitu , pada zaman itu bukannya setiap
orang mempunyai peluang untuk mendapat pendidikan yang sempurna dalam kalangan
masyarakat itu.
Maka
bagi golongan yang tidak berpeluang mendapat pendidikan , mereka terpaksa
bekerja untuk pekerjaan yang lebih rendah lalu menjadi peringkat bawah dan
dipandang rendah oleh masyarakat Sebenarnya setiap orang mempunyai hak diri
untuk mendapati penghormatan dan setiap pekerjaan mempunyai kejayaan yang
berbeza asalkan pekerjaan itu tidak menyalahi undang-undang. Masyarakat tidak
patut mengelaskan orang mengikut pekerjaan untuk menentukan kelas seseorang
kerana perbuatan demikian menunjukkan ketidakadilan terhadap rakyat. Akhirnya
sistem kasta ini telah disingkirkan pada zaman terkini.
Bibliografi
Awang Selamat. (2011,
Januari 16). Interlok dan kasta – Kasta
2. Retrieved from Utusan Online http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0116&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm#ixzz3ru6EnzCD
Jayaram, V. (n.d). Apakah makna
karma? Retrieved from http://www.hinduwebsite. com/hinduism/concepts/karma.asp.
Jayaram, V. (n.d). Hindu dan sistem
kasta. Retrieved from http://www.hinduwebsite. com/hinduism/h_caste.asp.
Jayaram, V. (n.d). Konsep karma
dalam agama Hindu. Retrieved from http://www.hinduwebsite.com/conceptofkarma.asp.
Jayaram, V. (n.d). Penjelmaan semula
atau rebirth dalam agama Hindu. Retrieved from http://www.hinduwebsite.com/hinduism/concepts/reincarnation.asp.
Mohd Zailani Mohd Yusoff &
Rosnaaini Hamid (Eds.). (2012). Dinamika
sains pemikiran& etika. Jitra: Bitara Media.
SGDN1043
Sains pemikiran dan etika: Siri modul kendiri program Pengajian luar kampus
PLK-UUM [CD].
Sintok: PACE.
LOAN OFFER
ReplyDeleteTAWARAN PERKHIDMATAN PINJAMAN, MOHON SEKARANG DAN DAPATKAN KELULUSAN TANPA STRESS ATAU BERTANGGUH.
Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan.Kami menawarkan
pinjaman pada kadar faedah 2%, Hubungi kami melalui Whatsapp +918794792073
mghfbibdgf@gmail.com
BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
*******************************
1) Nama Penuh:
2) Jantina:
3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
4) Tempoh Pinjaman:
5) Negara:
6) Alamat Rumah:
7) Nombor Mudah Alih:
8) Nombor Faks:
9) Pekerjaan:
10) Pendapatan Bulanan:
11) Tarikh Gaji:
12) Tujuan pinjaman:
13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
mghfbibdgf@gmail.com
QUICK EASY EMERGENCY URGENT LOANS LOAN OFFER EVERYONE APPLY NOW +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric
ReplyDelete