Sunday, 6 December 2015

Kepercayaan Agama Hindu & Sistem Kasta



BAB 1

1.0       KEPERCAYAAN AGAMA HINDU
Pada dasarnya agama di katakan sebagai proses antrapologi. Hinduisme  memperlihatkan kepelbagaian gejala agama dan bentuk-bentuk kebudayaan berdasarkan falsafah Veda, yang tidak tahu siapakah penciptanya. Ajaran ini dikatakan sebagai satu campuran pemikiran dari berbagai agama, dalam sejarah perkembangan agama ini juga disebutkan sebagai kumpulan dari pelbagai agama. Tokoh-tokoh agama disatukan dan kemudianya dicampur aduk dengan kebudayaan setepat dimana agama itu berkembang.
            Perkembangan awal agama ini bermula dengan agama Weda Kuno, yang mempunyai kepercayaan bahawa dunia ini ada dua kekuatan yang melebihi manusia. Perkembangan agama Hindu-Buddha tidak dapat lepas dari peradaban lembah Sungai Indus, di India. Di Indialah mulai tumbuh dan berkembang agama dan budaya Hindu dan Buddha. Dari tempat tersebut mulai menyebarkan agama Hindu-Buddha ke tempat lain di dunia. Agama Hindu tumbuh bersamaan dengan kedatangan bangsa Aria (cirinya kulit putih, badan tinggi, hidung mancung) ke Mohenjodaro dan Harappa (Peradaban Lembah Sungai Indus) melalui celah Kaiber (Kaiber Pass) pada 2000-1500 SM dan mendesak bangsa Dravida (berhidung pesek, kulit gelap) dan bangsa Munda sebagai suku bangsa asli yang telah mendiami daerah tersebut. Bangsa Dravida disebut juga Anasah yang berarti berhidung pesek dan Dasa yang berarti raksasa. Bangsa Aria sendiri termasuk dalam ras Indo Jerman. Awalnya bangsa Aria bermatapencaharian sebagai peternak kemudian setelah menetap mereka hidup bercocok tanam. Bangsa Aria merasa ras mereka yang tertinggi sehingga tidak mau bercampur dengan bangsa Dravida. Sehingga bangsa Dravida menyingkir ke selatan Pegunungan Vindhya (Modul SGDN 1043 Sains pemikiran & etika).
            Orang Aria mempunyai kepercayaan untuk memuja banyak Dewa (Polytheisme), dan kepercayaan bangsa Aria tersebut berbaur dengan kepercayaan asli bangsa Dravida yang masih memuja roh nenek moyang. Berkembanglah Agama Hindu yang merupakan sinkretisme (percampuran) antara kebudayaan dan kepercayaan bangsa Aria dan bangsa Dravida. Terjadi perpaduan antara budaya Arya dan Dravida yang disebut Kebudayaan Hindu (Hinduisme). Istilah Hindu diperoleh dari nama daerah asal penyebaran agama Hindu yaitu di Lembah Sungai Indus/ Sungai Shindu/ Hindustan sehingga disebut kebudayaan Hindu yang selanjutnya menjadi agama Hindu. Daerah perkembangan pertama agama Hindu adalah di lembah Sungai Gangga, yang disebut Aryavarta (Negeri bangsa Arya) dan Hindustan (tanah milik bangsa Hindu) (Jayaram, V. Sejarah agama Hindu).

 
BAB 2

2.0       PENGERTIAN KARMA PHALA

Sesungguhnya setiap agama yang ada dan berkembang di muka bumi ini bertitik tolak dari kepercayaan ke pada Tuhan Yang Maha Kuasa. Pelbagai perkara yang mendorong kita harus percaya terhadap adanya Tuhan. Adanya gejala atau  kejadian dan keajaiban di dunia ini menyebabkan kepercayaan kita makin mantap, bahawa semua itu pasti ada sebabnya.

            Karma (adalah bahasa Sansekerta dari urat kata kr = membuat) bermaksud perbuatan. Segala bentuk perbuatan adalah “karma”. Sedangkan “Phala” berarti “ hasil”. Kata “karma phala” bermaksud hasil dari perbuatan, kerana setiap perbuatan ada akibatnya berwujud baik atau buruk. Menurut sebab dan akibat (Causality) maka segala sebab akan membawa akibat. Segala sebab yang berupa perbuatan akan membawa akibat hasil perbuatan. Segala karma (perbuatan) akan mengakibatkan karma phala ( hasil atau Phala perbuatan).Hukum rantai sebab dan akibat perbuatan ( karma) dan phala perbuatan (karma Phala) ini disebut “hukum karma”.

            Dalam agama Hindu, siapa yang berbuat baik (Chuba Karma) akan menghasilkan yang baik dan siapa berbuat buruk (Acubhakarma) akan menghasilkan yang buruk. Ajaran ini memberi keyakinan kepada orang hindu untuk menempatkan diri mereka pada hal yang baik. Orang yang selalu berada dalam kebaikan hidupnya menderita, sedangkan yang berlaku curang selalu hidup bahagia, Suatu hal yang bertentangan dengan ajaran tersebut. Pertentangan ini dijawab oleh ajaran Hindu seperti berikut:

Karma Phala itu ada tiga jenis:

Pertama : Sancita iaitu hasil perbuatan manusia dalam kehidupan terdahulu yang belum habis
                dinikmati, sehingga menjadi benih dalam kehidupan selanjutnya.

Kedua : Prarabda iaitu hasil perbuatan manusia dalam kehidupan ini tanpa sisanya.

Ketiga : Kriyamana iaitu hasil perbuatan yang tidak sempat dinikmati pada saat dilakukan
              sehingga harus diterima dalam kehidupan yang akan datang.

            Ada orang menderita, padahal selama hidupnya sekarang selalu berbuat baik. Ini disebabkan oleh karma dalam kehidupan sebelumnya buruk dan belum sempat dirasakannya dulu. Kebaikan yang dikerjakan sekarang akan dinikmati dalam kehidupan akan datang. Demikian pula orang jahat kenyataannya hidup senang, bererti dalam kehidupannya dulu banyak berbuat baik, namun belum sempat dinikmati. Perbuatan jahatnya sekarang akan dibalas sehabis sahaja menerima hasil kehidupan sebelumnya (Modul SGDN1045 Sains pemikiran & etika).

2.1       BAGAIMANA KARMA BOLEH DISELESAIKAN

Pembebasan tidak akan mungkin terjadi sehinggalah semua karma ini  habis, yang mana pengumpulan karma ini adalah satu proses yang berterusan. Menurut agama Hindu, penyelesaian tidak hanya terletak kepada melakukan perkara atau tindakan yang baik sahaja. Setiap tindakan daripada strategi ini adalah tidak praktikal kerana kehidupan tidak berada ditangan kita sepenuhnya. Penyelesai yang terbaik, mengikut kita  Veda dan Bhagavadgita  adalah dengan melakukan tindakan tanpa keinginan dan tanpa meminta-minta sebarang penawaran ataupun dipanggil juga karmayoga  ataupun Bahasa mudah iaitu yoga tindakan. Kitab- kitab agama Hindu telah mengelaskan apa-apa kewajipan kepada tiga kategori iaitu:-
Ø  Nitya Karma -  Ia adalah pengorbanan harian, seperti pada waktu pagi, petang dan malam mereka akan sembahyang dan melakukan lima jenis persembahan korban makanan iaitu ahuta, huta, prahuta,bali, brahmayuta dan prasita. Secara teknikalnya,  apa sahaja tugas yang sepatutnya dilakukan sebagai manusia.
Ø  Naimittika Karma -  Ia adalah tugas yang akan dilaksanakan pada masa-masa tertentu seperti semasa perayaan, gerhana matahari atau bulan, pelbagai smaskaras seperti upanayana perkahwinan, upacara pengebumian dan juga sebagainya.
Ø  Kamya Karma - Ia adalah tugas pilihan yang dilakukan dalam usaha untuk merealisasikan matlamat tertentu seperti melaksanakan upacara korban yang ingin mencapai kehidupan dan sebagainya ( Jayaram V. Apakah Karma Dalam Agama Hindu?).



 BAB 3

3.0       MOKSHA DAN PENJELMAAN SEMULA
           
Moksha bererti kebebasan dari ikatan dunia, bebas dari Karma Phala dan Punar Bhawa. Manusia dikuasai oleh Punar Bhawa kerana manusia dipengaruhi oleh keinginan-keinginan. (Upanishad IV: 4-5). Bagi melepaskan diri dari kekuasaan tersebut adalah dengan menghilangkan keinginan-keinginan. Moksha ini dapat dicapai oleh manusia bukan hanya sesudah manusia mengakhiri hidup di dunia ini, tetapi semasa masih hidup di dunia juga dapat dicapai Moksha dengan syarat sanggup membebaskan diri dari ikatan duniawi (Jiwan Mukti = moksha semasa hidup).

            Cara yang dapat ditempuh di dunia ini adalah dengan berbakti kepada Dharma, supaya mendapat anugerah daripada Tuhan. Jalan pintas termudah adalah dengan mengamalkan Catur Yoga (Catur =empat, Yoga = cara mencari kesatuan dengan Tuhan) iaitu:

Ø  Pertama – Ynana Yoga iaitu menyatukan diri dengan Tuhan melalui pengabdian kepada ilmu pengetahuan;
Ø  Kedua – Bhakti Yoga iaitu menyatukan diri dengan tuhan melalui perbuatan baik dan sujud patuh secara terus menerus;
Ø  Ketiga – Karma Yega iaitu menyatukan diri dengan Tuhan melalui perbuatan mulia dan bermanfaat tanpa balasan;
Ø  Keempat – Raja Yoga menyatukan diri dengan Tuhan melalui pertapaaan, yoga dan Samadi (Mohd. Zailani Mohd Yusoff & Rosnaaini Hamid, 2012).
           


            Penjelmaan semula atau kelahiran semula adalah satu konsep yang penting dalam agama Hindu, Buddha dan Jainisme. Walaupun ketiga-tiga berkongsi beberapa kepercayaan umum tentang kelahiran semula, mereka berbeza asasnya dalam beberapa aspek.Menurut kitab-kitab Hindu, jiwa individu melalui banyak kitaran kelahiran dan kematian, dan hidup di muka bumi sebagai manusia, haiwan dan makhluk-makhluk hidup yang lain sehingga mereka dibebaskan dari ikatan Alam.
            Kelahiran semula memudahkan perkembangan secara beransur-ansur diri daripada kejahilan kepada pengetahuan, tuduhan dusta kepada kebenaran, kegelapan kepada cahaya, dan kematian tidak dapat mati. Ia memberi peluang kepada roh-roh untuk memulakan semula pada jalan pembebasan untuk menggunakan pengajaran yang diperoleh dalam kehidupan masa lalu dan bekerja untuk pembebasan mereka.Menurut kepercayaan Hindu dunia material adalah penjelmaan Tuhan Kematian, yang dikenali sebagai Kala (Masa). Kematian membaham segala-galanya di dunia ini. Setiap makhluk hidup dan objek di dunia ini adalah makanan untuk Kematian (Jayaran, V. Penjelmaan semua atau rebirth dalam agama Hindu).

3.1       PUNCA-PUNCA UTAMA KELAHIRAN SEMULA

Jiwa-jiwa terikat dengan kitaran kelahiran dan kematian terutamanya kerana keinginan dan tindakan keinginan terlantar. Kitab-kitab mengenal pasti tiga sebab utama kelahiran semula dan penderitaan jiwa-jiwa di dunia yang fana, iaitu egoisme (anava), lampiran (Pasas) dan angan-angan (maya). Anava bermakna atomicity atau perasaan menjadi kecil, berbeza dan berasingan dari seluruh penciptaan. Ia bermaksud egoisme, beingness atau keperibadian, yang bertanggungjawab untuk mementingkan diri, dualiti, dan tindakan keinginan terlantar. Lampiran adalah bon kita membentuk dengan matlamat dan orang di dunia.
            Mereka memegang kita ke bawah dan menghalang kita daripada mencapai kebebasan daripada memegang Alam. Khayalan atau maya adalah tersilap tidak benar untuk sebenar dan sebenar untuk tidak benar. Salah satu contoh adalah percaya bahawa fikiran dan badan sendiri, dan dunia objektif adalah benar. Pada hakikatnya, kedua-duanya tidak kekal dan tidak benar. Khayalan yang menghalang kita daripada mengetahui kebenaran dan mencari kebenaran. Ketiga-tiga kekotoran menghasilkan karma dan mengikat jiwa-jiwa kepada kitaran kelahiran dan kematian.
            Menurut Upanishad apabila seseorang itu akan mati, derianya ditarik balik ke dalam minda, minda ke dalam nafas. Nafas (Pranas), bersama-sama dengan deria halus (dewa) maka berkumpullah jiwa dan masuk ke dalam hati yang halus yang disambungkan ke seluruh badan melalui pelbagai saluran tenaga yang dipanggil Nadis dan saraf pusat. Pada keadaan ini jiwa membawa bersamanya sisa kecil daripada fikiran (karana citta) yang terdiri daripada keinginan dan kecenderungan dominan sebagai tanggapan terpendam (samskaras). Mereka menjadi rangka tindakan untuk kelahiran seterusnya jiwa.
            Pada peringkat akhir apabila orang itu menjadi sama sekali tidak sedarkan diri dan kehilangan penglihatan segala-galanya, jiwa bersama-sama dengan nafas, rasa halus, badan-badan halus dan fikiran sisa bergerak ke atas dari jantung melalui saluran pernafasan atas (Udana) dan mencapai kawasan kepala. Terdapat melalui bukaan halus dalam tengkorak, ia terlepas ke udara dan mencapai pertengahan rantau (antariksha). Setelah jiwa meninggalkan badan, orang itu menjadi tidak bermaya. Badan itu kemudian dibakar dan unsur-unsur (mahabhutas) dikembalikan kepada unsur-unsur.
            Penjelmaan (avatar) bermaksud manifestasi Tuhan (Isvara) di bumi dalam bentuk fizikal sebagai makhluk hidup, manusia atau haiwan. Penjelmaan semula bermaksud kelahiran semula roh-roh individu di atas bumi. Menurut agama Hindu, maksud suatu penjelmaan Tuhan adalah pemeliharaan Dharma dan kesinambungan daripada dunia dan perintah mereka dan kekerapan. Tujuan kelahiran semula atau penjelmaan semula juga kesinambungan daripada tugas wajib (Dharma) dan pemeliharaan, pesanan moral dan dunia sosial. Penjelmaan adalah perbuatan mulia diri Nya. Penjelmaan semula jiwa berlaku kerana karma dan jejak kehidupan yang lalu. Ia bukan satu tindakan yang disengajakan tetapi akibat daripada tindakan keinginan terlantar sebelumnya. Adalah dipercayai bahawa hanya Vishnu, pemelihara, menjelma di atas bumi. Walau bagaimanapun, beberapa jelmaan disifatkan kepada Vishnu sekarang pada asalnya dikaitkan dengan Brahma. Purana menggambarkan sembilan jelmaan Vishnu setakat ini. Yang kesepuluh akan berlaku pada masa akan datang pada akhir Kaliyuga, apabila Vishnu menjelma sebagai Kalki dan memusnahkan semua makhluk jahat (Jayaran, V. Penjelmaan semua atau rebirth dalam agama Hindu).

 BAB 4

4.0       SISTEM KASTA

Sistem kasta telah menjadi duri dalam daging kepada masyarakat Hindu selama berabad-abad lamanya iaitu dari permulaan agama ini sehinggalah kini masih lagi diaplikasikan. Bagi penganut Hindu pada masa kini mereka telah mengatakan system kasta ini tidak lagi sesuai untuk digunapakai pada zaman ini.
            Kasta merupakan terjemahan dari bahasa Inggeris iaitu “Cast” (John M.Echols, Hasan Sadili, 1980: 101). Sedangkan dalam bahasa Sanskrit disebut “Varna” (warna). Asal usul cerita kasta ini tidak jelas.
           
            Di dalam kitab Rig Veda hanya disebutkan saja bahawa dalam masyarakat itu ada dua warna iaitu Arya Warna (kulit kuning menyala terang) dan Dasya Warna (kulit hitam gelap). Demikian pula dalam kitab Purusa Sukta (bahagian dari Rig Veda X) disebutkan bahawa kasta-kasta itu timbul daritubuh tuhan (Purusa) pencipta dunia ini. Dari mulutnya keluar kasta Brahmana, dari kedua tangannya keluar kasta Ksatrya, dari pahanya keluar kasta Waisya dan dari kakinya keluar kasta Sudra.

            Bukti sejarah menunjukkan bahawa susunan kasta ini dibawa masuk ke India oleh bangsa Arya, sebab di kalangan mereka dikenali kasta Imam, Perajurit dan Pekerja. Ketika terjadi asimilasi dengan pribumi kerana kekurangan isteri akibat peperangan, mereka kahwin. Maka terbentuklah kasta Sudra bagi keturunan hasil perkahwinan silang itu.

            Dalam perkembangan agama Hindu kemudian yang dimaksudkan dengan kasta ialah sifat dan bakat kelahiran seseorang dalam pelaksanaan pengabdian masyarakat berdasarkan kecintaan yang menimbulkan keghairahan kerja. Kasta itu ada empat jenis seperti yang disebut dalam Catur Varna iaitu:-

  • Brahmana bertugas mengurus soal kehidupan keagamaan, terdiri dari para pendeta. Keberadaan kasta ini ada pada posisi paling penting dan punya pranan yang sangat besar bagi berjalannya pemerintahan. Mereka adalah orang yang paling mengerti menegnai seluk beluk agama Hindu, serta menjadi penasehat raja.
  • Ksatria berkewajiban menjalankan pemerintahan termasuk pertahanan Negara. Yang termasuk dalam kasta ini adalah para bangsawan, raja dan keluarganya, para pejabat pemerintah. Kasta ini memiliki kedudukan yang penting dalam pemerintahan, punya banyak hak tetapi tidak memiliki kewajiban untuk membayar pajak, memberikan persembahan, dsb.
  • Waisya bertugas berdagang, bertani, dan berternak. Mereka yang tergolong dalam kasta ini adalah para pedagang besar (saudagar),para pengusaha. Dalam golongan masyarakat biasa kasta ini cukup memiliki peran penting.
  • Sudra bertugas sebagai petani/ peternak, para pekerja/ buruh/budak. Mereka adalah para pekerja kasar. Mereka mempunyai banyak kewajiban terutama wajib kerja tetapi keberadaannya kurang diperhatikan.
  • Di luar kasta tersebut terdapat kasta Paria terdiri dari pengemis dan gelandangan.
            Keempat-empat kasta (warna) ini harus bekerjasama, saling bantu membantu sesuai dan seirama dengan watak masing-masing untuk kesejahteraan masyarakat dan negara. Pengabdian dilakukan berdasarkan “Triwarga”. Pada dasarnya antara anggota satu golongan kasta dengan kasta lain dianggap tidak suci, sehingga tidak boleh mengadakan hubungan secara langsung, seperti perkahwinan. Pantang larang ini sekarang sudah dilanggar (Modul SGDN1043 Sains pemikiran & etika).
            Pembagian kasta muncul sebagai upaya pemurnian terhadap keturunan bangsa Aria sehingga dilakukan pelapisan yang bersumber pada ajaran agama. Pelapisan tersebut dikenal dengan Caturwangsa/Caturwarna, yang berarti empat keturunan/ empat kasta. Pembagian kasta tersebut didasarkan pada keturunan. Dalam konsep Hindu sesorang hanya dapat terlahir sebagai Hindu bukan menjadi Hindu.
            Perkawinan antar kasta dilarang dan jika terjadi dikeluarkan dari kasta dan masuk dalam golongan kaum Paria seperti bangsa Dravida. Paria disebut juga Hariyan dan merupakan mayoritas penduduk India.

4.1       BAGAIMANA SISTEM KASTA ITU DIKUATKUASAKAN.

Sistem kasta telah dikuatkuasakan dengan bantuan buku undang-undang dan sokongan institusi keagamaan yang diketuai oleh raja-raja dan sami-sami yang menganggap diri mereka itu sebagai berpegang kepada Dharma. Daya tradisi, kepercayaan karut, kepercayaan agama, dan takut kepada hukuman juga memainkan peranan penting dalam kejayaannya. Antara faktor- faktor yang telah dihuraikan secara terperinci ialah seperti berikut:
Ø  Keturunan - Sistem kasta adalah berdasarkan kelahiran. Orang yang diwarisi kasta daripada ibu bapa mereka lalu diturunkan kepada anak-anak mereka. Individu tidak mempunyai hak untuk menukar kasta mereka selagi mereka itu masih dalam agama Veda. Sekiranya mereka melanggar system ini, mereka boleh dipulaukan oleh raja-raja atau pentadbir tempatan kerana perkara seperti ini dikatakan kes pelanggaran yang serius. Dalam perkahwinan juga, perbezaan kasta adalah jarang berlaku dan jika sekiranya terjadi sami kuil adalah sebagai tempat rujukan dan setelah mendapat kelulusan dari sami barulah perkahwinan itu dapat dilangsungkan.
Ø  Peraturan Kasta - pPraturan kasta dikuatkuasakan dengan tegas melalui takut kepada agama dan juga kuasa politik. Kejayaan system ini bergantung kepada perlaksanaan tugas yang ditetapkan bag setiap peringkat kasta itu. Kaedah yang berbeza-beza dari satu lapisan kasta kepada kasta, dimana ahli kasta dilapisan tinggi akan memastikan ahli lapisan kasta mendapat layanan yang sesuai mengikut tahap lapisan kasta itu dan merupakan satu kemestian. Jika perkara seperti ini tidak berlaku, mereka telah dianggapkan sama taraf seperti Sudra dimata ahli lapisan kasta dan juga rakan-rakan. Bagi upacara penyuciannya jika perkara seperti ini berlaku, denda dan hukuman kecil telah ditetapkan untuk membatalkan kesan negative yang akan diterima sekiranya melanggar peraturan sistem kasta ini.
Ø  Perkahwinan - Perkahwinan berlainan kasta adalah dilarang ia bagi mengelakan campuran antara kasta itu berlaku, perkara ini dianggap sebgai tanda penurunan dharma dan sebab mengapa system kasta ini berlaku. Terdapat juga dalam buku undang-undang dibenarkan sesetengah jenis perkahwinan antara kasta sebagai pengecualian daripada peraturan. Perkahwinan antara lelaki yang lebih tinggi kastanya dan wanita yang rendah kastanya kurang menyenangkan daripada perkahwinan antara peengantin lelaki dan perempuan sudra.
Ø  Layanan – Ketiga-tiga  kasta atas akan menikmati kelebihan yang nyata dalam masyarakat hindu berbanding Sudra dan Pariah itu yang tugasnya adalah untuk berkhidmat kepada tiga kasta yang diatas. Orang yang lahir dalam tempoh tiga kasta diberi permulaan kedalam kajian Veda  dan dianggap sebagai dua kali dilahirkan, manakala Sudra  tidak dibenarkan untuk belajar atau mendengar Veda. Mereka telah disifatkan setaraf dengan haiwan.  Brahmin menikmati kedudukan yang paling tinggi dan keistimewaan diikuti oleh  Kshatriya, Waisya  dan  Sudra dalam perintah yang sama. Undang-undang adalah diskriminasi dalam hal-hal ganjaran dan juga hukuman, kasta yang lebih tinggi hukamannya lebih ringan jika dibandingkan dengan hukuman yang akan diterima oleh golongan kasta bawahan atau yang rendah ini. Kasta yang rendah ini akan dikenakan hukuman bersifat penderaan fizikal atau kematian penalty manakala bagi golongan kasta tinggi mungkin akan terlepas dengan cara denda mudah, azab atau dengan cara upacara penyucian sahaja.
Ø  Sokongan Royal - Sistem Kasta ini dipelihara atau disokong oleh kerajaan, hubungan antara kelas imam dan bekas pahlawan itu adalah kemudahan. Raja- raja memikul tugas untuk melindungi system kasta dan mencegah kasta percampuran manakala imam atau sami pula mengambil tugas mengetuai upacara keagamaan dan menjaga kebajikan Raja. Kitab-kitab agama Hindu mengisytiharkan raja juga sebagai tuuhan dalam bentuk manusia dan pemelihara system kasta (Jayaram, V. Hindu & sistem kasta).




5.0    KESIMPULAN
Hindu memiliki beragam konsep keagamaan yang diterapkan sehari-hari. Konsep-konsep tersebut meliputi pelaksanaan yajna, sistem Catur Warna (kasta), pemujaan terhadap Dewa-Dewi, Trihitakarana, dan lain-lain.

            Dalam ajaran agama Hindu, Dewa adalah makhluk suci, makhluk supernatural, penghuni syurga, setara dengan malaikat, dan merupakan manifestasi dari Tuhan Yang Maha Esa. Kata “dewa” berasal dari kata “div”. Dalam kitab suci Rig Veda, Veda yang pertama, disebutkan adanya 33 Dewa, yang mana ketiga puluh tiga Dewa tersebut merupakan manifestasi dari kekuasaan Tuhan Yang Maha Esa.

            Di antara Dewa-Dewi dalam agama Hindu, yang paling terkenal sebagai suatu konsep adalah:  Brahma, Wisynu, Syiwa ianya juga dikenali sebagai Trimurti.

            Dalam kitab-kitab Veda dinyatakan bahawa para Dewa tidak dapat bergerak bebas tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa juga tidak dapat menganugerahkan sesuatu tanpa kehendak Tuhan. Para Dewa, sama seperti makhluk hidup yang lainnya, bergantung kepada kehendak Tuhan. Filsafat Advaita (yang bererti: “tidak ada duanya”) menyatakan bahawa tidak ada yang setara dengan Tuhan dan para Dewa hanyalah perantara antara beliau dengan umatnya.
            Kepercayaan agama hindu ini juga berdasarkan Tatwa, agama ini juga mempunyai lima dasar kepercayaan ( rukun iman ) yang disebut sebagai “ Panca = lima, Cradha = kepercayaan”. Rukun tersebut ialah:-
        i.            Percaya kepada adanya Sang Hyang Widdhi Wasa ( Tuhan Yang Maha Esa )
      ii.            Percaya kepada adanya Atma ( Roh Leluhur )
    iii.            Percaya kepada adanya hukum Karma Phala ( Hasil Perbuatan )
    iv.            Percaya kepada adanya Punarbhawa atau Samsara ( Kelahiran Kembali @ Reikarnasi )
      v.            Percaya kepada adanya Moksha ( syurga )

            Masyarakat Hindu tradisi terbahagi kepada kasta utama iaitu Brahmin (bangsawan), Kshatriya (pahlawan), Vaishya (pedagang) dan Sudra (petani), dengan golongan Pariah sebagai kasta terbawah sekali.
            Antara ciri-ciri utama sistem kasta seperti yang diamalkan dalam masyarakat Hindu tradisi ialah keanggotaan ditentukan secara warisan iaitu status seseorang individu dan dilahirkan dalam sesuatu kasta tertentu tidak dapat diubah. Perkahwinan dibenarkan sesama anggota kasta yang sama. Jenis pekerjaan juga boleh dikaitkan dengan kelompok kasta tertentu. Sistem kasta mempunyai hubungan sosial yang ketat. Misalnya anggota daripada kasta yang berlainan tidak dibenarkan makan di tempat yang sama. Interaksi golongan kasta tinggi dan rendah juga tidak boleh terbuka dan sama rata. Golongan kasta tinggi biasanya memandang rendah kasta paling bawah. Ia bermakna mobiliti sosial yang cukup terhad. Inilah juga antara punca mengapa yang miskin terus kekal miskin, yang kaya bertambah kaya.
            Pada zaman dahulu , masyarakat amat berkisah dengan kelas sosial seseorang individu
ke atas sebab mereka hanya akan bergaulan dengan kelas yang sama sahaja. Pada halnya, dalam zaman itu pekerjaan seseorang akan mewakili statusnya secara automatik. Pemikiran yang kolot tersebut harus dibanteras. Pekerjaan bergantung kepada tahap pendidikan seseorang.Jika seseorang itu berpelajaran tinggi maka seseorang itu akan dapat pekerjaan yang lebih baik ataupun berkelas tinggi berbanding dengan pekerjaan lain. Namun begitu , pada zaman itu bukannya setiap orang mempunyai peluang untuk mendapat pendidikan yang sempurna dalam kalangan masyarakat itu.

            Maka bagi golongan yang tidak berpeluang mendapat pendidikan , mereka terpaksa bekerja untuk pekerjaan yang lebih rendah lalu menjadi peringkat bawah dan dipandang rendah oleh masyarakat Sebenarnya setiap orang mempunyai hak diri untuk mendapati penghormatan dan setiap pekerjaan mempunyai kejayaan yang berbeza asalkan pekerjaan itu tidak menyalahi undang-undang. Masyarakat tidak patut mengelaskan orang mengikut pekerjaan untuk menentukan kelas seseorang kerana perbuatan demikian menunjukkan ketidakadilan terhadap rakyat. Akhirnya sistem kasta ini telah disingkirkan pada zaman terkini.


Bibliografi

Awang Selamat. (2011, Januari 16). Interlok dan kasta – Kasta 2. Retrieved from Utusan Online http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0116&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm#ixzz3ru6EnzCD
Jayaram, V. (n.d). Apakah makna karma? Retrieved from http://www.hinduwebsite. com/hinduism/concepts/karma.asp.
Jayaram, V. (n.d). Hindu dan sistem kasta. Retrieved from http://www.hinduwebsite. com/hinduism/h_caste.asp.
Jayaram, V. (n.d). Konsep karma dalam agama Hindu. Retrieved from http://www.hinduwebsite.com/conceptofkarma.asp.
Jayaram, V. (n.d). Penjelmaan semula atau rebirth dalam agama Hindu. Retrieved from http://www.hinduwebsite.com/hinduism/concepts/reincarnation.asp.
Mohd Zailani Mohd Yusoff & Rosnaaini Hamid (Eds.). (2012). Dinamika sains pemikiran& etika. Jitra: Bitara Media.
SGDN1043 Sains pemikiran dan etika: Siri modul kendiri program Pengajian luar kampus PLK-UUM [CD]. Sintok: PACE.






2 comments:

  1. LOAN OFFER


    TAWARAN PERKHIDMATAN PINJAMAN, MOHON SEKARANG DAN DAPATKAN KELULUSAN TANPA STRESS ATAU BERTANGGUH.




    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan.Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 2%, Hubungi kami melalui Whatsapp +918794792073
    mghfbibdgf@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
    *******************************
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Mudah Alih:
    8) Nombor Faks:
    9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Tarikh Gaji:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mghfbibdgf@gmail.com

    ReplyDelete
  2. QUICK EASY EMERGENCY URGENT LOANS LOAN OFFER EVERYONE APPLY NOW +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric

    ReplyDelete